Accesos directos a las distintas zonas del curso

Ir a los contenidos

Ir a menú navegación principal

Ir a menú pie de página

IMÁGENES Y TRANSFERENCIAS ARTÍSTICAS EN EL ARTE ANTIGUO

Curso 2021/2022/Subject's code27030118

IMÁGENES Y TRANSFERENCIAS ARTÍSTICAS EN EL ARTE ANTIGUO

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA


Bibliografía complementaria

TEMA 2:  Nuevos enfoques en la investigación de la pintura y relieve egipcio

-Den Doncker, A., (2012) “Theban Tomb Graffiti during the New Kingdom. Research on the Reception of Ancient Egyptian Images by Ancient Egyptians”, en  K.A. Kothay, (ed.) Art and Society. Ancient and Modern Contexts of Egyptian Art. Proceedings of the International Conference held at the Museum of Fine Arts, Budapest, 13-15 May 2010, Museum of Fine Arts of Budapest Editions, 23-34.

-Den Doncker, A., (2017) Identifying-copies in the Private Theban Necropolis. Tradition as Reception under the Influence of Self-fashioning Processes”, en  T. Gillen (ed.), (Re)productive Traditions in Ancient Egypt. Proceedings of the Conference Held at the University of Liège, 6th-8th February 2013, Ægyptiaca Leodiensia 10, Liège

-Laboury, D.  (2012) “Tracking Ancient Egyptian Artists, a Problem of Methodology. The Case of the Painters of Private Tombs in the Theban Necropolis during the Eighteenth Dynasty”, en K.A. Kothay, (ed.) Art and Society. Ancient and Modern Contexts of Egyptian Art. Proceedings of the International Conference held at the Museum of Fine Arts, Budapest, 13-15 May 2010, Museum of Fine Arts of Budapest Editions, 199-208.

-Laboury, D.  (2013) “De l'individualité de l'artiste dans l'art égyptien”, en  G. Andreu-Lanoë (ed) . L’art du contour. Le dessin dans l’Egypte ancienne, Somogy / Musée du Louvre éditions,  París, 36-41.

- Menéndez Gómez, G. (2019). El artista en El Antiguo Egipto. Vida y carrera de Los pintores De Ramsés II, Editorial Dilema, Madrid.

- Vivas Sainz. I. (2017) “Egyptian artists in the New Kingdom: Travelling artists and travelling ideas?” en J.M. Chyla et al. (eds.), Current Research in Egyptology 2016, Londres, Oxbow Books, pp. 107-120.

TEMA 3:  El estudio de la iconografía del Egeo en la Edad del Bronce.

- Bietak, M. (2013), “The impact of Minoan art on Egypt and the Levant: A glimpse of palatial art from the naval base of Peru-nefer at Avaris”, en J. Aruz, et al. (eds). Cultures in contact: from Mesopotamia to the Mediterranean in the Second Millennium B.C. The MMS Symposia, MMA, Nueva York, pp. 188-199.

-CHAPIN, A.,“Power, Privilege and Landscape in Minoan Art”, en  Essays in Honor of Sara A. Immerwahr, Hesperia Suplement, 33, 2004, 47-64.

-Chapin, A., (2010), “Frescoes”, en:  E.H. Cline (ed.), Oxford Handbook of the Bronze Age Aegean, Oxford. 223–236

-Crowley, J.  (2010), Mycenaean Art and Architecture, 258-288, en W.  C. Shelmerdine, (ed.), The Cambridge Companion to the Aegean Bronze Age, Cambridge University Press, Cambridge.

-Dandrau A. (2001). “La peinture murale minoenne, III. Méthodes et techniques d'exécution. Bulletin de correspondance hellénique. Volume 125, livraison 1. pp. 41-66.

-Morgan, L. (2005), “New discoveries and new ideas in Aegean wall painting”, British School at Athens Studies, Vol. 13,  Aegean Wall Painting: A tribute to Mark Cameron, pp. 21-44.

TEMA 4.  El arte clásico en contexto: Iconografía y cultura visual entre Grecia y Roma.

- Baldasarre. I. et alii (2002): Pittura romana. Dall’ellenismo al tardo-antico, Milano.

- Bragantini, I. (2004): “Una pittura senza maestri : la produzione della pittura parietale romana”, Journal of Roman Archaeology, 17, pp. 131-145.

-Barbet, A. (1985): La peinture murale romaine. Les styles décoratifs pompéiens, Paris.

- Capus, P. Dardenay, A. (eds) (2014) : L’Empire de la couleur de Pompéi au sud des Gaules. (Catalogue de l’exposition musée Saint- Raymond, musée des Antiques de Toulouse, 15 novembre 2014 au 22 mars 2015), Toulouse.

- Croisille, J.-M. (2005) : La peinture romaine, Paris.

- De Angelis, F. Muth, S. (1998). Im Spiegel Des Mythos: Bilderwelt Und Lebenswelt/Lo Specchio Del Mito: Immaginario E Realta: Lo Specchio del Mito. Immaginario E Realtà. Palilia 6. Wiesbaden

- Donati, A. (ed.) (1998): Romana pictura. La pittura romana dalle origini all´etá bizantina, Roma.

Dunbabin, K.M.D (1999) : Mosaics of the Greek and Roman world. Cambridge Universidty Press, Cambridge.

- Ling, R. (1991): Roman Painting, Cambridge, 1991.

Mañas Romero, I. (2008): “El pavimento musivo como elemento en la construcción del espacio doméstico”, Anales de Prehistoria y Arqueología de la Universidad de Murcia, 23-24, pp. 85-113.

- Romizzi, L. (2006) : Programmi decorativi di III e IV stile a Pompei. Un’analisi sociologica ed iconologica, Napoli

- Rouveret, A. (1989) : Histoire et imaginaire de la peinture ancienne (Ve siècle av, J.-C. – Ier siècle ap. J.-C., Roma

- Sauron, G. (2009) : Dans l’intimité des maîtres du monde. Les décors privés des romains, Paris

- Zanker, P. (1998) : « Un arte per i sensi. Il mondo figurativo di Dioniso e Afrodita ». En Settis, S. (ed.), I Greci. Storia, Cultura, Arte, Società. II, 3: Una Storia Greca. Turín, pp. 547–616

TEMA 5. 5. El arte Paleocristiano y la transmisión de la iconografía.

-Baudry, G-H., Les symboles du chistianisme ancien (Ier - VIIe siècle), 2009

-Bisconti, L. (1998): «La pittura paleocristiana», en A. Donati (ed.): Romana pictura. La pittura romana dalle origini all´etá bizantina, Roma, pp. 33-53

- Fiocchi Nicolai, V., Bisconti, F. y D. Mazzoleni (1999): Las catacumbas cristianas de Roma. Origen, desarrollo, aparato decorativo y documentación epigráfica, Regensburg.