| ||||||||||||||||||
LAUDATIO Miquel Batllori i MunnéDoctor Honoris Causa por la UNED 1993abr /> Eduard Ripoll Perelló. Catedrático de Prehistoria y Profesor Emérito de la UNED | ||
|
|
Les autoritats académiques designaren a qui us parla per a pronunciar la corresponent laudatio, encárrec no gens fácil de portar a cap si es té en compte que, si bé ambdós som historiadors, el nostre homenatjat ha dedicat la seva llarga i fecunda vida a la historia de la cultura deis darrers vuit-cents anys, mentre que la nostra activitat ha estat orientada preferentment a rastrejar els inicis de Pactivitat cultural de l'home en els temps de la Prehistoria, allunyats de nosaltres per molts miMenis. Justifica que ho intentem el fet que, malgrat d'enfora en tants aspectes, hem seguit Pactivitat inteMectual del Pare Batllori des deis primers anys cinquanta en qué tinguérem Poportunitat d'escoltar-lo algunes vegades en les inoblidables vetllades que per ais seus deixebles organizatva al seu domicili del carrer San-aló Penyorat Mestre Dr. Jaume Vicens Vives.
Nat al número 1 de la plaga de Catalunya, que era la porta per la qué la ciutat de Barcelona, estassades les seves muralles, s'obria al seu Eixample, la seva familia era típica de la classe benestant catalana. Els seus pares foren la senyora Paula Munné de Escariza, nascuda a Guba, i el senyor Antoni Maria Batllori, vinculat a la industria textil. El Pare Batllori ha explicat en diverses ocasions algunes circumstáncies de la seva vida familiar, per aixó és millor escoltar-lo:
Molt jove, ais 19 anys, Miquel Batllori acaba les carreres de Filosofía i Lletres i de Dret a la Universitat de Barcelona. L'afecció per la Historia nasqué en ell en el segon pis del pati de la torre del rellotge de l'edifici d'Elies Rogent, en aquell moment encara una construcció «moderna» dins Turbanisme barceloní. També tenia un carácter modern el tipus d'ensenyament que allí es donava malgrat la situació política deis anys vint. La Universitat de Barcelona en aquells temps difícils era una especie de «reserva» on se seguien cultivant les esséncies d'una catalanitat en bona hora recuperada. Deixem que ell mateix ens ho expliqui:
Cal recordar que, com altres professors, els Doctors Rubio i Bosch s'havien format en part a Alemanya, i a aixó es degué que, d'acord amb els ideáis de modernitat de la univer-sitat barcelonina, s'implantés en ella la metodología germánica i molt especialment el treball de professors i alumnes aplegats en els seminaris. I aquest ambient, per ésser defínit, té que completar-se amb els noms deis companys d'estudi i amics del Pare Batllori a les aules universitáries. Heus aci una serie de noms que, com el d'ell, han deixat l'empremta d'una generació de la cultura catalana i que fins i tot han tingut en ocasions una projecció a terres llunyanes: Xavier de Salas i Bosch, Ramón Roquer i Vilarrasa, Anna M.a de Saavedra, Guillem Díaz-Plaja, Carlos Clavería, Ramón Aramon i Serra, Jaume Vicens Vives, Pere Grases i González, Josep Ferrater i Mora i Joan Ramón Masoliver. A la tardor de l'any 1928, als pocs mesos d'haver aconseguit les dues llicenciatures, el jove Miquel Batllori ingressá a la Cómpanyia de Jesús. Fou una decisió transcendental que ell explica en un breu parágraf:
Aquells anys italians, del 1932 al 1936, serviren també al Pare Batllori per a escorcollar minuciosament les biblioteques i arxius que conservaven materials deis jesuítes que havien sortit d'Espanya el 1767. Aqüestes recerques eren part del gran projecte que tenia el Pare Ignasi Casanovas de publicar un corpus exhaustiu de la documentació deis inteHectuals catalans del segle XVIII. Així ho explica J. M. Benítez i Riera:
Als tres volums de l'esmentat corpus publicats peí Pare Casanovas (1931, 1933 i 1934), s'afegí, trenta-cinc anys mes tard, un quart volum, preparat peí Pare Batllori i que porta el títol Josep Finestres. Epistolari, Suplement (1969), obra que enllaca amb els seus altres estudis cerverins. | ||
Seguim ara amb el ductus vital i investigador del Pare Batllori. Acabada la guerra fratricida i mentre transcorria la dura pau imposada a la nostra gent —«la travessia del desert», que ha dit Miguel Duran Pastor (4)—, envoltat per algunes suspicácies deis seus superiors sobre el seu taranná catalanista i liberal, fou enviat al coMegi de segon ensenyament de Monti-sion, a Ciutat de Mallorca. Allí acaba d'elaborar la seva tesi doctoral, Francisco Gusta, apologista y crítico (Barcelona 1744-Palermo 1816) (defensada a Madrid i publicada a Barcelona, 1942). Havia estat ordenat sacerdot a Barcelona (1940) i féu la seva professió religiosa a Ciutat de Mallorca (1946). Els set anys mallorquins del Pare Batllori foren molt prolífics. A Tilla, continua ocupant-se de Ramón Llull, com ell diu «extraordinari prosista, altíssim poeta, i místic molt diferent deis de Tescola castellana deis segles XVI i XVII». Llull segueix essent a Mallorca un objectiu important dins deis seus estudis, després deis acostaments anteriors a Italia i a Barcelona. Abans i en aquest moment s'afegien al seu interés Arnau de Vilanova i secuñdáriament Ramón de Penyafort. El Pare Batllori ha dit que Ramón Llull i Arnau de Vilanova son:
Peró Mallorca representava, així mateix, el contacte amb un món rural en molts aspectes i, sobretot, amb la modalitat mallorquína de la llengua catalana, amb els seus deliciosos arcaismes léxics. Des d'aquells anys, el Pare Batllori ha utilitzat de forma escaient alguns mallorquinismes que enriqueixen la seva prosa. Així mateix, era la possibilitat, ámpliament emprada, del contacte amb els arxius, pero principalment amb els intelectuals de Ciutat de Mallorca, especialment els que, malgrat les circumstáncies polítiques del moment, mantenien viu el foc que tenia la se va expressió en l'aleshores ja venerable Bolletí de la Societat Arqueológica Luí-llana (fundat el 1885). Aquells anys es forjaren fermes amistats que quedaren reflectides en les pagines del volum d'Estudis balearles de l'any 1988. També dedica estudis, prólegs de llibres i ressenyes d'obres d'autors mallorquins o de tema balear en diferents publicacions. I aquest interés s'ha mantingut al llarg de la seva vida. Una mostra deis esforgos intetectuals d'aquella época és la seva contribució a l'edició de les Obres Completes (Barcelona, 1947) de l'altíssim poeta Mn. Miquel Costa i Llobera (1854-1992). A mes de continuar amb qüestions ja en part indicades, altres treballs d'aquell període es refereixen a Baltasar Gracián, les cartes del Pare Dou al Cardenal Despuig, Jaume Balmes, el catalans al Concili de Trento (amb motiu de commemorar el IV Centenari) i molts altres. La conjuntura canviá i l'extraordinária categoria del Pare Batllori fou reconeguda pels seus superiors que pensaren per a ell en un destí mes adequat. J. M. Benítez assenyala l'ocasió en un sintétic pero aclaridor parágraf:
Les seves primeres llicpns d'história a la Pontificia Uni-versitá Gregoriana les dona l'any 1952. Fou nomenat catedrátic de Y alma mater vaticana l'any 1955. Allí ensenyá fins a la seva jubilado l'any 1980, o sigui mes d'un quart de segle d'ensen-yaments al seu carree. L'organització académica de la Pontificia Universitá Gregoriana li ha permés des d'aleshores de poder viatjar sovint a Barcelona i a Madrid. A la capital d'Espanya, l'any 1957, havia estat elegit membre numeran de la Real Academia de la Historia. El seu discurs de recepció, Alejandro VIy la casa real de Aragón, 1492-1498, el va Uegir el dia 8 de juny de 1958, fent el corresponent discurs de resposta el Dr. Gregorio Marañen. En el mateix moment apareixia a Barcelona el seu Ilibre Vuit segles de cultura catalana a "Europa, Assaigs dispersos (1958), recopilació i posta al dia de treballs anteriors, entre els quals, en la present ocasió, cal destacar el capítol que porta el títol «L'escola cerverina i la seva projecció europea». L`activitat viatgerá, empero, es féu mes freqüent amb motiu de congressos, reunions i noves recerques. Cal destacar especialment els Congressos Internacionals de Ciéncies Históriques(CICH) i els Congressos d'História de la Corona d'Aragó (CHCA); els primers perqué representen els aplegaments deis historiadors al mes alt nivell mundial, els segons perqué ho son en el mateix sentit pero referits principalment a la Mediterránia occidental. Ha assistit ais CICH següeñts: IX, París, 1950; X, Roma, 1955; XI, Estocolm, 1960; XII, Viena, 1965; XIII, Moscú, 1970; XIV, San Francisco, 1975; XV, Bucarest, 1980; XVI, Stuttgart, 1985; i XVII, Madrid, 1990. L'any 1955 fou elegit membre del Comité directiu deis CICH i, el mateix any, membre del Comité de Ciéncies Históriques d'Espanya (des de 1964 ho és també del de la Santa Seu). Deis CHCA ha participat en els següentes: IV, Saragossa, 1952; V, Palma de Mallorca, 1955; VI, Cáller, 1957; VII, Barcelona, 1962; VHI, Valencia, 1967; IX, Nápols, 1973; X, Saragossa, 1976; XII, Montpeller, 1985; XIII, Palma de Mallorca, 1987; i XIV, L'Alguer, 1990. Empero també han estat molts altres i molt variats els congressos a paíssos propers i Uunyans que han comptat amb la seva presencia, per exemple els Congressos Internacionals d'História d'América. Tots ells han enriquit les seves actes amb ponéncies i comunicacions del Pare Batllori. jQuin goig comprovar el seu prestigi, per exemple a l'ex Berlín oriental o a Varsóvia, quan palguns coMegues, fa uns anys, ens parlaven d'ell i de la seva meritoria labor en pro deis contactes científics internacionals, mes enllá de les fronteres étniques, religioses i polítiques! AL fi d'anar completant aquest esquema de la trajectória vital del Pare Batllori, farem esment, encara, d'alguns aspectes de la seva obra seguint un ordre cronológic-históric deis seus temes o camps d'investigació. En total son vuit-cents anys d'história. En efecte, el Pare Batllori ha treballat molt i bé sobre la vida i les obres d'uns homes que sentim molt próxims a nosaltres en el temps, car només una trentena de generacions ens separen de Ramón Llull i d'Arnau de Vilanova, solament vuit deis jesu'ftes expulsats que portaren a Italia la seva saviesa, i només dues generacions d'aquells, en part contemporanis nostres, que creien, erróniament, que anticlericalisme equivalia a modernitat, i els seus coetanis que, amb clarividencia, pensaven que democracia vol dir respecte i tolerancia.
| ||
EnllaÇa amb la temática medieval la referent al Renaixement, sense que el Pare Batllori, amb tota la rao, faci gaire cas de les fites que pretenen amollonar les etapes de la Historia. Enfront d'autors germánics que negaven l'existéncia d'un Reinaixement espanyol i peninsular, ell ha anat perfilant les identitats i les froriteres entre pre-renaixentistes, renaixentistes, humanistes, etc. Recentment, Ricardo García Cárcel ha escrit un clarificador text sobre aquesta qüestió (8). Justament fou aquest autor qui va prologar l'important llibre del Pare Batllori Humanismo j Renacimiento. Estudios hispano-europeos (Barcelona, 1987). En els treballs batllorians sobre aquesta etapa cultural van sorgint noms com Bernat Metge —l'home del tránsit de l'Edat Mitjana al Reinaxement—, Juan Fernández de Heredia, els Borja, Erasme, etc., i particularment les grans figures del segle XVI de la Corona d'Aragó que, com ell mateix diu, son: Subratllem, a mes, l'entusiasme amb qué valora la personalitat del valencia Joan Lluís Vives, aquel inteHectual europeu, ánima pura, partidari de la pau i de la concordia, deis escrits del qual el Pare Batllori fa l'exégesi. Fou un home que, per definir-lo, només cal fer una breu llista de quatre contem-poranis amb els quals tingué amistar. Erasme de Rotterdam, Thomas More, Ignasi de Loiola i Guillaume Budé. Un altre bloc temátic el constitueixen els estudis gracians i del Barroc. Ací, sens dubte, Pobra essencial és la part preliminar i l'edició que el Pare Batllori, amb el Pare Ceferino Peralta, va preparar per a les Obras Completas de Baltasar Gracián (Madrid, 1969) 9. També cal citar les Obras (Selección) del mateix Gracián que el nostre homenatjat edita fa pocs anys (Madrid, 1983). Ha estat el citat Pare Peralta qui suara ha presentat de forma precisa una valoració de l'aportació del Pare Batllori a aquest període, avaluant, com és degut, a mes deis seus estudis, les seves ressenyes i els seus «butlletins gracians» (10). Peralta qualifíca Batllori de «baró gracia» i en aquest aspecte escriu el parágraf que tradu'ím:
Segueix a continuó l`amplíssim grup d'estudis que es refereix a l'época de la IHustració: la cultura hispano-italiana i la considerable aportado deis jesuites desterrats; la Universitat de Cervera i dos personatges amb ella relacionats, Finestres i Mayans; etc. La temática batlloriana del segle XVIII comengá amb Francisco Gusta, apologista y crítico (Barcelona 1744 - Parlermo 1816) (Barcelona, 1942), que havia estat la seva tesi doctoral. Vint anys mes tard té una renovada expressió en el recull d'estudis dispersos que porta el títol La cultura hispano-italiana de los jesuítas expulsos. Españoles-hispanoamericanos-filipinos, 1767-1814 (Madrid, 1866). La complexitat deis treballs d'aquest dele ha fet que el Pare Benítez Riera hi consideres tres aspectes: edició de documents i de texts (principalment correspondéncies, per exemple el llibre Cartas del padre Pou al Cardenal Despuig, Palma de Mallorca, 1946), monografies sobre jesuites exiliáis a Italia i les seves obres (el Discorso de Gusta; les váries edicions deis tractats d'Esteban de Arteaga; etc.), i els aspectes generáis del període ilustrat a Europa. L'análisi és molt aclaridora. Benítez escriu:
També cal recordar la defensa de la cultura espanyola —sense obkdar mai d'incluir-hi la catalana— que fan els jesuites expulsats enfront de les idees antiespanyoles d'italians com Girolamo Tiraboschi, Saverio Bettinelli i Pietro Napoli Signorelli. En aquesta tasca sobresortiren principalment els catalans Fran-cesc Xavier Llarnpillas i Joan Nuix de Perpinyá, entre altres, com els valencians Baltasar Masdeu, Antoni Conca i Alearás i Juan Andrés.
Pensem, entre altres estudis, en les investigacions decisives buscant i refent la historia i el mite de la suposada intervenció deis jesuítes en la independencia d’ Hispanoamérica, i aqui estem parafrasejant el títol del seu llibire El abate Viscardo: Historia y mito de la intervención de los jesuitas en la independencia de Hispanoamérica (Caracas, 1953). Recordem, així mateix, que aquesta activitat americanista ha estat recentment comentada en un text molt ajustat de Francesca Cantú, al que remetem (13).
Peró, molt aviat, entra en una problemática mes próxima: la magna labor de publicar Parxiu del Cardenal Vidal i Barraquer. A les premses de Montserrat, l'any 1971, s'imprimaren els dos primers volums de Pedido preparada amb Víctor M. Ar-beloa i que porta el títol Arxiu Vidal i Barraquer. Església i Estat durant la Segona República Espanyola, 1931-1936. L'obra queda completada el 1990 i ara s'está imprimint el volum d'apéndixs i índexs. Aquest enorme treball és transcendental per a la comprerisió d'un deis problemes básics de la política i de la vida social durant la Segona República, o sigui, el de les relacions entre l'Estat i l'Església. Entre els molts ecos i comentaris que ha despertat, citarem el molt recent i equánime d'Albert Balcells (14). El mateix Pare Batllori, en alguns estudis de detall i de síntesi, ha tractat d'aquest fons documental. En les seves glosses es trasllueixen la mentalitat i les idees del nostre homenatjat, tan properes a les del Cardenal Vidal i Barraquer, i que més tard proclamará el Concili Vaticá II. | ||
Enllaça amb l’ admiració per la figura del Cardenal Vidal i Barraquer, «prelat i patrici», la devoció del Pare Batllori per a molts historiadors i pensadors contemporanis, amics que amb ell han fet un tros del camí de la vida o que han influit en el seu pensament. Aquí, un darrere l’ altre, caldría escriure molts noms. Per sort, una bona part deis textos que a ells es refereixen están ben aplegats en un llibre que porta el suggestiu encapgalament de Galería de personatges: de Benedetto Croce a Jaume Vicens i Vives, que jo m'atreviria a recomanar vivament ais joves his-toriadors que no el coneixin. Sense recorrer a la bibliografía del nostre homenatjat, utilitzarem aquesta obra com eficac. índex que parafraseijarem. Batllori, com Casanovas, busca les arrels del pensament cátala contemporani en els inteMectuals ca-talans del segle xvm i els seus contactes amb Válencia (Gregori Mayans i Sisear). Sots l’ epígraf «Idealisme i crítica» examina el doble binomi Historia/Filosofía (Benedetto Croce) i Filología/ Historia (Ramón Menéndez Pidal). Segueixen els encomis «culturáis» de les següents personalitats: el bisbe Josep Torres i Bages, Gregorio Marañón, Joaquín Carreras i Artau, Bartomeu-Maria Xiberta, Josep-Antoni Maravall, i Josep-Maria de Sagara. A continuació, en una forma molt clássica, escriu unes «semblances paraléleles»: la vida de dos cardenals catalans (Vidal i Barraquer i Anselm-Maria Albareda), dos historiadors membres de l'Institut d'Estudis Catalans (Antoni Rubio i Lluch i Ramón d'Abadal i de Vinyals), els ressons histórics de Valéncia en dos grans poetes (Jacint Verdaguer i Miquel Costa i Llobera), la historia hagiográfica i la historia trágica de dos escriptors mallorquins (Llorenc, Riber i Miquel Forteza), dos clergues abo-cats al present (Caries Cardó i Manuel Bonet) i dos ciutadans abocats al futur (Joan Maragall i Josep-Maria Cruzet). La Galería de personatges finalitza amb un poétic assaig sobre l'infáncia del Pare Ignasi Casanovas, un estudi sobre la personalitat i Tobra de Federico Chabod, el mestre de tants historiadors italians que fou president del Comité Internacional de Ciéncies Históriques, i, per últim, una fínissima glossa sobre la figura de Jaume Vicens i Vives, «creador de la nova historiografía catalana», que estigué unit per una estreta amistat i una comunió d'ideals amb el Pare Batllori(15). Permetin que reproduim un petit fragment de Panálisi de la vida i deis treballs del Mestre, tan prematurament perdut, que escriu el seu amic: «Amb íencaix d`historia política i económica, anava sorgtnt una nova escola histórica dins la nostra Universitat, que transcendía a Europa i participava de les inquietuds intel'lectuals i socials deis nostres temps. Com sempre, vaigprovar de distingir, en la conversa [a FranÇa, en un tren], tot alló que hi havia de realitat, de bon seny —que era molt—,d’alló que era rauxa. L’arravatament semblava molt mes, pero, en veritat, era molt menysijust el llevat i elferment» (16)
EL nostre homenatjat ha combinat en els seus treballs la historiografía amb la filologia i la filosofía, aconseguint així una concepció humanista i europeista de la ciencia histórica; un profund humanisme que ve deis temps de la seva formado i un eüropeisme militant molt i molt anterior a la situado actual. Amb aquest motiu ha estudiat les interrelacions culturáis en diversos escenaris, si bé, quasi sempre tenint com a teló de fons la Corona d'Aragó i la cultura catalana. En el prefaci d'un deis seus llibres declara: «[...] aquests escrits esguarden la historia cultural de totes les terres catalanes q des d'enfora o cap enfora —la cultura d'un poblé que sempre, fins i tot en els moments de major decadencia política i literaria, s`ha sentit europeu—. Tot aixó i només aixó, vol significar el títol: Vuit segles de cultura catalana a 'Europa»(17)
«El pare Batllori e's un deis catalans que viuen mes de cara al món» (19).
Acabem. Aquest son l’ home i la seva obra, la personalitat eximia que, en nom de la Facultat de Geografía i Historia i del petit claustre professoral de la renascuda Universitat de Cervera a través de la nostra UNED, us presentem, ExceMentíssim i Magnífíc Senyor Rector, per a ésser investit com a Doctor honoris causa de la nostra alma mater. O, per dir-ho en la vella llengua académica:
Cervera, mayo 1993 | ||
1. Utilizarem alguns del treballs que darrerement han fet el merescut elogi de la tasca enorme que el Pare Batllori ha portat a cap al llarg de mes de seixanta anys. Com annex, en quadern apart, es presenta una bibliografía selecta del Pare Batllori que pot servir per a un coneixement básic de la seva producció escrita. 2. Aquests parágrafs sobre la familia i la joventut del Pare Batllori els hem tradui't de l'entrevista preparada per SUSANA BORRAS ALOMAR, «Autopercepción intelectual de un proceso histórico, entrevista acumulativa», Antbropos, 112 (1990), p. 11-17.
4. MiQUEL DURAN PASTOR, «El P. Batllori i la Societat Arqueológica Luliana», Estudis balearios, 29-30 (1988), p. 193-194. 5. BENÍTEZ Í RIERA, «La trajectória...», citat.
9 .De la part introductoria se'n féu un tiratge a part: MIQUEL BATLLORI, S. I. i CEFERINO PERALTA, S. I.,i Baltasar Gracián en su vida y en sus obras, Saragossa, 1969.
11. JOSEP M. BENÍTEZ i RIERA, «Miquel Batllori y la época de la Ilustración», Anthropos, 112 (1990), p. 54-57. 12. MlQUEL BATLLORI MUNNÉ, Del descubrimiento a la independencia. Es-tudios sobre Iberoamérica y Filipinas, Caracas, 1979, p. 13. 13. FRANCESCA CANTÚ, «Gli studi americani del padre M. Batllori», a Miscellania entorn de Pobra del pare Mtquel Batllori, Barcelona, 1991, p. 51-69. 14. ALBERT BALCELLS, «Iglesia y Estado durante la segunda República española», Antbropos, 112 (1990), p. 61-63. 15. Recordem que Y Obra dispersa (2 vols.) (Barcelona, 1967) del Dr. JAUME VICENS ¡ VIVES fou recopilada per MIQUEL BATLLORI i EMILI GIRALT. 16 . MlQUEL BATLLORI, Galería de personatges. De Benedetto Croce a Jaume Vicens i Vives, Barcelona, Ed. Vicens-Vives, 1975, p. 249. 17. MlQUEL BATLLORI, Vuit segles de cultura catalana a Europa. Assaigs dispersos, Barcelona, Selecta, 1958 (21959, 31983). 18. SEBASTIA TRIAS MERCANT, «El pensamiento historiográfico del P. Batllori o las variaciones crocianas», Antbropos, 112 (1990), p. 36-39. 19. JOSEP PLA, Obra completa, Barcelona, Destino, vol. 16, p. 125. | ||