Accesos directos a las distintas zonas del curso

Ir a los contenidos

Ir a menú navegación principal

Ir a menú pie de página

EDUCACIÓN Y COMUNICACIÓN EN EL CIBERESPACIO

Curso 2019/2020/Subject's code23301010

EDUCACIÓN Y COMUNICACIÓN EN EL CIBERESPACIO

EQUIPO DOCENTE

COLABORADORES DOCENTES EXTERNOS

Name/Surname ALEJANDRO IGNACIO RODRÍGUEZ SIMÓN
Email arodriguezsimon@invi.uned.es

BRIEF CV OF EXTERNAL TEACHER

Highest level of training achieved
Current professional situation
Relevant experience for the taught teaching (publications, trajectory, projects ...)

Name/Surname ALEJANDRO GONZÁLEZ GÓMEZ
Email null

BRIEF CV OF EXTERNAL TEACHER

Highest level of training achieved
Current professional situation
Relevant experience for the taught teaching (publications, trajectory, projects ...)

Name/Surname RAÚL ANTÓN CUADRADO
Email rantoncuadrado@invi.uned.es

BRIEF CV OF EXTERNAL TEACHER

Highest level of training achieved
Current professional situation
Relevant experience for the taught teaching (publications, trajectory, projects ...)

Name/Surname DAVID GARCÍA MARÍN
Email dgarciamarin@invi.uned.es

BRIEF CV OF EXTERNAL TEACHER

Highest level of training achieved
DOCTORADO
Current professional situation

David García-Marín is a professor of Journalism at Carlos III University, where he teaches Media Theory in the degrees in Journalism and Cultural Studies. Moreover, he participates in diverse masters in digital communication, new pedagogies, and transmedia journalism at UNED (Spain) as a teacher in Digital Storytelling, Transmedia News, and Digital Interfaces. In addition, he is the coordinating teacher of final projects in these master programs.

He acquired experience in education management being in charge of several courses on digital media, education, fake news and post-truth at UNED, where he got a PhD in Sociology and Communication with a research on transpodcast (transmedia podcasting). His research areas are podcasting studies and digital audio, participation in digital media, media theory, post-truth and fake news, transmedia and digital journalism.

Relevant experience for the taught teaching (publications, trajectory, projects ...)

Among other studies, David García-Marín took part in the research project on “Transliteracy. Transmedia skills and informal strategies of teenagers´ learning”.

He belongs to the PASEET Research Group (Carlos III University), focused on journalism and social analysis, evolution, strategies and trends. His researches have been published in various languages by top-ranked journals (JCR and Scopus) on communication. He is author and coordinator of several books focused on the current perspectives about communication, and the challenge of disinformation in our society.

Recent papers and books:

-García-Marín, D. and Aparici, R. (2020). Domesticated voices and false participation: Anatomy of interaction on transmedia podcasting”.Comunicar, 63.

-García-Marín, D. (2020). “Mapping the factors that determine engagement in podcasting: design from the users and podcasters´ experience”. Communication & Society, 34(1).

-García-Marín, D. (accepted for publication in 2020). “Transpodast universe. Narrative models and independent community”. Historia y Comunicación social.

-Aparici,R., García-Marín, D., Rincón-Manzano,L. (2019). “Noticias falsas, bulos y trending topics. Anatomía y estrategias de la desinformación en el conflicto catalán”. El profesional de la información, 28 (3).

-Aparici, R., García-Marín, D. y Díaz-Delgado, N. (2019): “Vampires on the Web. The exploitation of youth culture”. Revista Latina de Comunicación Social, 74, pp. 197-213.

-García-Marín, D. (2019). “La radio en pijama. Origen, evolución y ecosistema del podcasting español”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25 (1), pp. 181-196.

-Aparici, R. y García-Marín, D. (coord.) (2019). La posverdad. Una cartografía de los
medios, las redes y la política.Barcelona: Gedisa.

-Aparici, R. y García-Marín, D. (2018). “Prosumers and emirecs: Analysis of two confronted theories”. Comunicar, 55, pp. 71-79.

-García-Marín, D. y Aparici,R. (2018). “Nueva comunicación sonora. Cartografía, gramática y narrativa transmedia del podcasting”. El profesional de la información, 27 (5), pp. 1071-1081.

-Aparici, R. y García-Marín, D. (2017). Comunicar y educar en el mundo que viene. Barcelona: Gedisa


Name/Surname MARÍA DEL PILAR GÓMEZ MONDINO
Email mdpgomez@madrid.uned.es

BRIEF CV OF EXTERNAL TEACHER

Highest level of training achieved
Doctoranda del Programa "Equidad e innovación en educación" de la Universidad de Cantabria
Current professional situation

Educadora social del Gobienro de Cantabria. Profesora colaboradora externa en el Máster de Comunicación y educación en la red (UNED)

Máster en comunicación y educación en al red. Educación digital (UNED)

Máster del profesorado de educación secundaria, especialidad Orientación educativa (UNIR)

Licenciada en pedagogía  (UNED)

Diplomada en educación social (UNED)

 

Relevant experience for the taught teaching (publications, trajectory, projects ...)

-


Name/Surname NATALIA DÍAZ DELGADO
Email ndiazdelgado@invi.uned.es

BRIEF CV OF EXTERNAL TEACHER

Highest level of training achieved
Doctora en Educación. Los videojuegos como medio de aprendizaje, análisis de entornos gamificados
Current professional situation

Profesora de enseñanza Secundaria, especialidad Lengua castellana y Literatura

Relevant experience for the taught teaching (publications, trajectory, projects ...)

Formación

Instituto Latinoamericano de la Comunicación Educativa.

Expositor-experto en el Diplomado de Gamificación Educativa.

México, 23 de mayo de 2017.

 

Universitat Pompeu Fabra

Participante en el proyecto Transalfabetismos. Competencias transmedia y estrategias informales de aprendizaje de los adolescentes.

Barcelona, 2 de noviembre de 2016.

 

Publicaciones

Vampiros en la red. El robo de la cultura juvenil.

Artículo en la revista Latina de Comunicación Social.

DOI: 10.4185/RLCS-2019-1327

 

Gamificación en espacios educativos.

Capítulo del libro. Comunicar y educar en el mundo que viene.

Gedisa

ISBN: 978-84-17341-54-1

 

Gamificar y transformar la escuela

Artículo en la Revista Mediterránea de Comunicación

DOI: 10.14198/MEDCOM2018.9.2.24

 

Alfabetización digital, videojuegos y cultura de la participación

Capítulo del libro. La otra educación. Pedagogías crítica para el siglo XXI.

UNED

ISBN: 978-84-362-7373-1

 

Experiencia en las aulas de una práctica gamificada basada en técnicas de videojuegos

ISBN: 978-84-172-7049-0

Universidad de Zaragoza

VII Congreso Internacional de Investigación en comunicación e información digital. CICID

 

La cultura popular y los videojuegos. Sobre la participación

ISBN: 978-84-939995-7-5

Universitat Oberta de Catalunya - UOC

II Congreso Internacional de Educación Mediática & Competencia Digital.

Ludoteracy, Creación Colectiva y Aprendizajes