Accesos directos a las distintas zonas del curso

Ir a los contenidos

Ir a menú navegación principal

Ir a menú pie de página

PRAGMÁTICA Y COMUNICACIÓN CULTURAL

Curso 2019/2020/Subject's code23305079

PRAGMÁTICA Y COMUNICACIÓN CULTURAL

EQUIPO DOCENTE

Name/Surname MARIA LUZ CACHEIRO GONZALEZ
Email mlcacheiro@edu.uned.es
Telephone 91398-8878
Faculty FACULTAD DE EDUCACIÓN
DEPARTMENT DIDÁCTICA,ORG.ESCOLAR Y DIDÁC.ESPECIALES

COLABORADORES DOCENTES EXTERNOS

Name/Surname ADIELA RUIZ CABEZAS
Email adiruiz@madrid.uned.es

BRIEF CV OF EXTERNAL TEACHER

Highest level of training achieved
Doctora en Educación
Current professional situation

Tutora: Máster Universitario de Formación de Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas. Asignaturas: Procesos y contextos Educativos e Innovación docente e Iniciación a la Investigación Educativa.

Colaborador docente externo: Máster Estrategías y Tecnologías para la Función Docente en la Sociedad Multicultural. Asignatura: Pragmática y Comunicación Cultural y Trabajo de fin de Máster.

Relevant experience for the taught teaching (publications, trajectory, projects ...)

PUBLICACIONES

Arango, D., Avoro, T. Ruiz, A. y Medina, A. (2016). Formación de docentes en Guinea Ecuatorial. Historias de vida de Maestras en prospectiva l 2020. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana -RHELA. 18 - 27, pp. 69-97      .http://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/issue/view/439

Avoro, T,, Ruiz, A. (2016). Necesidades de formación del profesorado en la Competencia Intercultural en Malabo-Guinea Ecuatorial. INDIVISA Boletín de Estudios e Investigación. 16, pp. 105 - 126.  Madrid: Centro Superior de Estudios Universitarios La Salle.  http://indivisa.lasallecentrouniversitario.es/Volumenes/Paginas/Volumen16.aspx

Domínguez, M.C., Medina, A. Ruiz, A. (2015). Enfoques d la Innovación Educativa: Modelos para la mejora de las Instituciones Educativas. En A.Medina (Ed.), Innovación de la Educación y de la Docencia, pp. 01-25. Madrid: Ramón Areces.

Ruiz, A., Medina, A. (2014).  Modelo didáctico Intercultural en el contexto afrocolombiano: la Etnoeducación y la Cátedra de Estudios Afrocolombianos. INDIVISA, Boletín de Estudios e Investigación. 14, pp. 06 - 29. Madrid: Centro Superior de Estudios Universitarios La Salle. http://indivisa.lasallecentrouniversitario.es/Volumenes/Paginas/Volumen14.aspx


Name/Surname ENRICO BOCCIOLESI
Email ebocciolesi@invi.uned.es

BRIEF CV OF EXTERNAL TEACHER

Highest level of training achieved
Doctorado
Current professional situation

Director of IELIT ¿ National Academic Qualification as Associate Professor in General and Social Pedagogy ¿ Educational researcher on topics related to lifelong learning, learning styles, literacy competencies, critical and complex pedagogies, eLearning, EU strategies and methodologies, semiotic education. ¿ Experienced trainer and coordinator of educational activities. ¿ Authored numerous scientific indexed papers and book chapters in collaboration with Utah Valley University, ANAYA, UNED, Pearson, IGI-USA, Editorial Sintesis, Marcial Pons, Universitas, Editorial Universitaria Guadalajara University, Giuffrè Editore, Armando Editore, FrancoAngeli, Aracne Roma, Anicia. ¿ European Journalist 21-01-10490 8 IPC-EU.
¿ Negotiated and promoted partnerships between transnationals Universities, research centers and academics networks of excellence in Europe, Latin American and Caribbean.
¿ President of "School Rovigliano Committee - AliceHallgraten Franchetti", President and Scientific Director of the international publisher CIELIT.
¿ Fluent in Italian (mother tongue), Spanish, English and adequate understanding of French, Portuguese and Romanian.
Productivity 2018 (in Italian, English, and Spanish): Number of papers - 70, Number of Books - 9, Number of Book chapters - 20. 

Relevant experience for the taught teaching (publications, trajectory, projects ...)

EDUCATION & QUALIFICATIONS
UNIVERSITY FOR FOREIGNERS PERUGIA, ITALY – SCHOOL OF HUMANITIES & SOCIAL SCIENCES
Topics covered: semiotics, literary criticism, history of the book, reading technologies and didactics.
PhD in the Science of Books and Writing (2010-2013)
UNIVERSITY OF PERUGIA, ITALY – SCIENCES OF EDUCATION
Master’s Degree ‘with laude” in Sciences of Education (2014-2009)
*
GLOBAL KNOWLEDGE ACADEMICS, MADRID, SPAIN
Recipient of the Premio Internacional de Ensayo Científico en Educacíon y Aprendizaje - International Award for Scientific Essay in Education and Learning for the V Congreso Internacional
de Educación y Aprendizaje at the Universidad CEU (2016).
COMMON GROUND PUBLISHING IBEROAMÉRICA PARQUE DE EXCELENCIA INTERNACIONAL DE MADRID SCIENTIFIC PARK CAMPUS
Recipient of the scientific Becas a Jóvenes Investigadores Graduate Scholar Awards for the XII Congreso Internacional sobre Nuevas Tendencias en Humanidades at the Universidad CEU (2014).
UNIVERSITY LA SAPIENZA, ROME, ITALY & ITALIAN MINISTRY OF YOUTH
Global Village Campus – Excellence In Study Award (2009)
*
PONTI ENGINEERING RESEARCH CENTER FOR BIO-MECHATRONIC TECHNOLOGY
Security Manager L.845/78 Professional Qualification (2008)
G.O. BUFALINI CENTER FOR EDUCATION AND RESEARCH
ECDL Professional Qualification (2005)
Office automation Professional Qualification (2004)

MEMBERSHIP
Member of the PESGB-Philosophy of Education Society of Great Britain, since 2015.
Member of the FREIRE Institute of University of Central Lancashire, since 2015.
Member of the SEP-Sociedad Española de Pedagogía, since 2014.
Member of the International Association RIAICES-Red Iberoamericana de Investigación sobre la Calidad de la Educación Superior, since 2013.
Member of University of Florence CSL-Communication Strategies Lab’s research group, since 2012.
Associated researcher on educational issues at UNED Madrid.