RESEARCH GROUP OF ACTUALING. APLICACIONES CLÍNICAS, TECNOLÓGICAS Y USOS AFINES DE LA LINGÜÍSTICA (Code : 15)
Resultados
PUBLICACIONES
LIBROS
2021
Escobar L.; Moreno Ibañez, A. (eds.) Mediating Specialised Knowledge and L2 Abilities. New Research in Spanish/English Bilingual Models and Beyond. Palgrave Macmillan (ISBN: 978-3-030-87476-6)
da Cunha, I. El Discurso del Ámbito de la Administración: Una Perspectiva Lingüística. Editorial Comares. (ISBN: 978-8490459553)
2020
Mackenzie, J. Lachlan & Alba-Juez, Laura (eds). Emotion in Discourse. Amsterdam: John Benjamins (ISBN:9789027202390)
Kenny, N.; Escobar, L. (eds) The Changing Face of ESP in today's classroom and workplace. Vernon Press (ISBN: 978-1-62273-911-0)
2017
Marrero Aguiar, Victoria (coord.) y Estebas Vilaplana, Eva (coord.), Tendencias actuales en fónetica experimental. Cruce de disciplinas en el centenario del "Manual de Pronunciación Española" (Tomás Navarro Tomás). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2017 (book)
Escobar, L.; Torrens, V.; Parodi, T. Language Processing and Disorders.Newcastle: Cambridge Scholars Publishing. (ISBN:978-1-4438-9508-8)
Escobar, M. Ángeles; da Cunha, Iria; González, M. Teresa; Luzondo, Alba Curso de inglés para adultos. Madrid: Editorial UNED. (ISBN 978-84-362-7188-1)
Marrero Aguiar, V. (coord) (2017): Introducción a la fonética judicial. Variación inter- e intralocutor en español: el proyecto VILE. Valencia, Tirant lo Blanc. (ISBN 978-84-9119-399-9)
San Mateo Valdehíta, A. (2017): El léxico del Norte de la navegación de Antonio de Gaztañeta, Madrid, UNED, Col. Estudios de la UNED. 855 páginas (ISBN: 978-84-362-7192-8).
2016
Alba-Juez, Laura y Mackenzie, J. Lachlan (2016): PRAGMATICS: COGNITION, CONTEXT AND CULTURE. McGraw Hill, 307 pp. ISBN 978-84-486-0760-9.
da Cunha, Iria (2016): EL TRABAJO DE FIN DE GRADO Y DE MÁSTER: REDACCIÓN, DEFENSA Y PUBLICACIÓN. Editorial UOC, 206 pp. 978-84-9064-390-7
2015
Borik, O. y B.Gehrke (2015) The Syntax and Semantics of Pseudo-Incorporation, Syntax and Semantics series, Brill. ISBN13: 9789004290341 E-ISBN: 9789004291089
2014
Alba Juez, Laura y G. Thompson (eds.) (2014): Evaluation in Context. Amsterdam, Johm Benjamins.
Escandell Vidal, M.ª V. (2014): La comunicación. lengua, cognición y sociedad. Madrid, Akal.
Torrens, V y Escobar, L (2014): The processing of lexicon and morphosyntax. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
Vera Luján, A. y Blanco Rodríguez, M. (2014): Cuestiones de pragmática en la enseñanza de español como segunda lengua, Madrid, Arcolibros.
2013
Samaniego, E. (en colaboración): Language Training on the Vocabulary of Judicial Cooperation in Civil Matters. Handbook. European Judicial Training Network (EJTN).
2012
Mairal, R.;L. Guerrero y C. González (eds.) El funcionalismo en la teoría lingüística. La Gramática del Papel y la Referencia. Introducción, avances y aplicaciones. Akal: Madrid.
2011
Escobar Álvarez, M.A. English Grammar and Learning Tasks for Tourism Studies. Madrid: UNED. (ISBN:9788436261035)
Aragonés, Mónica y Laura Alba-Juez, (2011). Strands of Language (B1 –Part II) Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces. ISBN: 978-84-9961-018-4
Escandell Vidal, M. Victoria (coord.), Victoria Marrero, Celia Casado, Edita Gutiérrez y Nuria Polo: Invitación a la Lingüística, Madrid: UNED/Ceura.
Escandell-Vidal, Victoria, Manuel Leonetti y Aoife Ahern (eds.): Procedural Meaning. Problems and Perspectives. Bingley: Emerald (‘Current Research on the Semantics/Pragmatics Interface’ series)
Teomiro García, I. Más allá de la Teoría del Ligamiento. Lugo: Axac.
2010
Aragonés, Mónica y Laura Alba Juez (2010). Strands of Language (B1 – Part I). Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces. ISBN 978-84-9961-003-0.
Mairal Usón, R., S. Peña Cervel, F. Cortés Rodríguez y F.J. Ruiz de Mendoza Ibáñez Teoría Lingüística: Métodos, Herramientas y Paradigmas. Madrid: Fundación Ramón Areces/ UNED.
Torrens, V. Escobar, L., Gavarró, A., Gutiérrez, J. (2010) (eds.) Movement and Clitics: Adult and Child Grammar. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing
Vera Luján, A., M.ª A. Andión Herrero et al. (2010): Guía y Práctica del Comentario de Texto, Editorial universitaria Ramón Areces, S. A.
2009
Alba-Juez, Laura (2009). Perspectives on Discourse Analysis. Theory and Practice. Newcastle (U.K.): Cambridge Scholars Publishing. ISBN(10): 1-4438-0597-1, ISBN (13): 978-1-4438-0597-1
Escandell Vidal, M. Victoria (coord.), Victoria Marrero, Celia Casado, Edita Gutiérrez y Pilar Ruiz-Va (2009): El lenguaje humano. Madrid: UNED/Ceura.
Estebas-Vilaplana, E. (2009). Teach Yourself English Pronunciation: An Interactive Course for Spanish Speakers. Oleiros: Netbiblo.
Estebas-Vilaplana, E. (2009). The Use and Realisation of Accentual Focus in Central Catalan with a Comparison to English. Munich: Lincom Europa.
Marrero, V. e I. Pineda (eds.) (2009): La Lingüística ante el reto de la aplicación clínica. Actas del II Congreso Internacional de Lingüística Clínica. Linguistics: the Challenge of Clinical Application. Proceedings of the II International Conference on Clinical Linguistics. Madrid, UNED-Euphonia Ediciones.
2008
Gibert Maceda, Teresa & Laura Alba Juez (2008) (Eds). Estudios de Filología Inglesa: Homenaje a la Dra. Asunción Alba Pelayo. Madrid: UNED. ISBN: 978-84-362-5553-9
Pinilla Gómez, R. y A. San Mateo Valdehíta (2008): ELExprés. Manual de español para niveles A1, A2 y B1. Madrid: SGEL. ISBN/EAN: Libro del alumno: 9788497784184; Cuaderno de ejercicios: 9788497784757.
2007
Escandell Vidal, M. Victoria: Apuntes de Semántica léxica. Madrid: UNED.
2006
Escandell Vidal, M. Victoria: Introducción a la Pragmática (3ª edición), Barcelona: Ariel.
Mairal, R. y J. Gil (eds.) Linguistic Universals. Cambridge: Cambridge University Press.
Torrens, V., Escobar, L. (2006) (eds.) The acquisition of syntax in Romance Languages. Amsterdam: John Benjamins
CAPÍTULOS DE LIBRO
En prensa
Alba-Juez, Laura (proposal accepted). Emotion and appraisal processes in language: How are they related? In Gómez González, Mª de los Ángeles & J. Lachlan Mackenzie (eds.), The Construction of Discourse as Verbal Interaction. Amsterdam: John Benjamins.
Borik, O. (en prensa): The role of copula in periphrastic passives in Russian. In Arche, M., A.Fábregas and R. Marín (eds.) Copulas across languages. Oxford: Oxford University Press.
Borik, O. y B.Gehrke (en prensa): Imperfective past passive participles in Russian. Proceedings of Formal Description of Slavic Languages (FDSL-12). LangSci Press.
Borik, O. y M.T.Espinal (en prensa): Definiteness in Russian bare nominal kinds. In Aguilar, A., J.Pozas and V.Vázques-Rojas (eds.) Definiteness across languages. LangSci Press.
Escudero-Mancebo, D.; González-Ferreras, C.; Aguilar, L.; Estebas-Vilaplana, E. (en prensa): “Automatic assessment of non-native prosody by measuring distances on prosodic label sequences”. En Automatic assessment of non-native prosody by measuring distances on prosodic label sequences. Proceedings of Interspeech
Estebas Vilaplana, E. (en prensa): “How Imitation can Help the Acquisition of L2 Pronunciation”. Proceedings of the Phonetics Teaching and Learning Conference 2017.
Estebas Vilaplana, E. (en prensa): “Plataforma interactiva para el autoaprendizaje de la pronunciación inglesa: la enseñanza de la entonación“. En Subsidia. Herramientas y recursos para las Ciencias del Habla, 2017.
Fresno, V. y Marrero Aguiar, V. (en prensa): "On the exploitation of a multimedia academic corpus for Spanish as a Foreign Language: Video4ELE-UNED. En Subsidia. Herramientas y recursos para las Ciencias del Habla, 2017.
Mairal, R. y P. Faber (en prensa). “A conceptually-oriented approach to semantic composition in RRG”. En Robert D. Van Valin Jr. (ed.) The Cambridge Handbook of Role and Reference Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
San Mateo Valdehíta, A. (en prensa): «La retroalimentación pedagógica (feedback) proporcionada por correctores automáticos de español como L2: análisis y propuesta basada en un corpus», en Aplicaciones de la lingüística de corpus al estudio de lenguas modernas. Ed. Real Sociedad Menéndez Pelayo.
2020
Elvira-García, Wendy; Roseano, P.; Fernández Planas, A.M. 2020. ¿Puede la entonación contribuir a la determinación del perfil fonético de un hablante desconocido? Una aplicación al italiano, al español y al catalán. En: C. Gabriel, A. Peskova, M. Selig. Contact, variation, and change in Romance and beyond: Studies in honor of Trudel Meisenburg. Berlin: Erich Schmidt Verlag, pp. 243-254. ISBN: 978-3-503-19168-0
2019
Elvira-García, W. (2019) Two constructions, one grammatical form: Perceptual prosodic differences between "si + V indicative" elliptical and insubordinated constructions in Spanish. In Karin Beijering, Gunther Kaltenböck, María Sol Sansiñena (Eds.), Insubordination: Theoretical and Empirical Issues (pp. 240–264). Berlin, Boston: De Gruyter
Martínez Celdrán, E.; Elvira-García, W. (2019). Description of Spanish Vowels and Guidelines for Teaching Them. In: Rao, R. (ed.) Key Issues in theTeachingof Spanish Pronunciation.Oxford: Routledge. pp 17-39.
Elvira-García, W., Garrido, J. M, (2019). Foneti-ToBI, una herramienta para la anotación prosódica automática de corpus. En J. M. Lahoz-Bengoechea & R. Pérez Ramón (Eds.), Subsidia. Tools and resources for speech sciences. Málaga: Universidad de Málaga.
2018
Escobar, M. A & da Cunha, I, 'Designing Writing Materials for Tourism Text Genres through Technological Tools' En Ludmila Hurajová, Gabriela Chmelíková, Nadezda Stojkovic (eds.) Convergence of ESP with other disciplines. Ed, Vernon Press
2017
Alba-Juez, Laura (2017). Evaluation in the headlines of tabloids and broadsheets: A comparative study. In Breeze, Ruth & Inés Olza (eds.), Evaluation in media discourse. European perspectives. Bern: Peter Lang. 81-119. Linguistic Insights series, volume 207.
Cao, Shuyuan; da Cunha, Iria; Iruskieta, Mikel (2017). «Toward the Elaboration of a Spanish-Chinese Parallel Annotated Corpus». En Vargas-Sierra, Chelo (ed.). Professional and Academic Discourse: an Interdisciplinary Perspective, The EPiC Series in Language and Linguistics. Vol. 2. 315-324. ISSN 2398-528
Cao, Shuyuan; Xue, Nianwen; da Cunha, Iria; Iruskieta, Mikel; Wang, Chuan (2017). «Discourse Segmentation for Building a RST Chinese Treebank». En Proceedings of the 6th Workshop “Recent Advances in RST and Related Formalisms”, International Conference on Natural Language Generation (INLG 2017). 73–81. Association for Computational Linguistics.
da Cunha, Iria; Montané, M. Amor; Hysa, Luis (2017). «The arText prototype: An automatic system for writing specialized texts». En Proceedings of the 15th Conference of the European Chapter of the Association for Computational Linguistics (EACL 2017). Software Demonstrations. 57–60. Association for Computational Linguistics. ISBN 978-1-945626-36-4
Faber, P. and R. Mairal (2017). “The Functional Lexemantic Model: past, present and future” En J.M. Hernández Campoy y J.A. Cutillas. Estudios de Filología Inglesa: Homenaje al Profesor Rafael Monroy. EditUM, págs.. 315-340.
San Mateo Valdehíta, A. (2017): «Utilidad de un corpus de bigramas empleado como corrector ortográfico y gramatical para el estudiante de español como L2», en Torres-Zúñiga, L.; y Schmidt, T. H. (eds.): Foreign Language Teaching and Learning Approaches. Cambridge Scholars Publishing, pp. 269-283 (ISBN: 978-1-4438-8615-4).
2016
Alba-Juez, Laura (2016). The variables of the evaluative functional relationship: The case of humorous discourse. In L. Ruiz Gurillo (ed.) Metapragmatics of Humor: Current Research Trends. IVITRA Research in Linguistics and Literature. Amsterdam: John Benjamins. 11-34. DOI 10.1075/ivitra.14.02jue.
Borik, O. y B.Gehrke (2015). An Introduction to the Syntax and Semantics of Pseudo-Incorporation. In Borik, O. and B. Gehrke (eds.) The Syntax and Semantics of Pseudo-Incorporation. Brill: Leiden/Boston
Cao, Shuyuan; da Cunha, Iria; Iruskieta, Mikel (2016). «A Corpus-based Approach for Spanish-Chinese Language Learning». En Proceedings of the 3rd Workshop on Natural Language Processing Techniques for Educational Applications (NLP-TEA-3), 26th International Conference on Computational Linguistics (COLING 2016). 97–106. Diciembre 11-16, 2016. Osaka, Japón.
da Cunha, Iria (2016). «Towards discourse parsing in Spanish». En Degand, Liesbeth; Dér, Csilla; Furkó, Péter; Webber, Bonnie (eds.). TextLink – Structuring Discourse in Multilingual Europe – Second Action Conference. 40-44. Budapest: Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen University Press. ISBN 978-963-318-563-6
da Cunha, I. "Análisis discursivo, textos especializados y traducción". En Manual de traducción de textos especializados. Nuevos enfoques, nuevas metodologías. Universidad nacional Autónoma de México, pp. 20-35.
Escobar, M. A. (2016): L2 English Learning and Performance through Online Activities: A Case Study. En Technology-Enhanced Language Learning for Specialized Domains. Routledge Research in Education, pp. 47-58
Escudero-Mancebo, D.; González-Ferreras, C.; Aguilar, L.; Estebas-Vilaplana, E., Cardeñoso-Payo, V. (2016): Exploratory use of automatic prosodic labels for the evaluation of Japanese speakers of L2 Spanish. Proceedings of Speech Prosody 2016. pp. 761-765.
Estebas Vilaplana, E. (2016): “Una entonación de cuento”. En Fernández Planas (ed.) 53 reflexiones sobre aspectos de la fonética y otros temas de lingüística. Barcelona, Universidad de Barcelona, pp. 191-199. ISBN 978-84-608-9830-6
Mairal, R. y C. Periñán (2016). “Representing Constructional Schemata in FunGramKB Grammaticon”. Jens Fleischhauer, Anja Latrouite & Rainer Osswald (eds.) Explorations of the Syntax-Semantics Interface. Studies in Language and Cognition Series, Volume 3. Düsseldorf University Press, pp. 77-108.
Marrero Aguiar; V.; Albalá Hernández, M.J. (2016). "Pasado, presente y futuro del laboratorio de fonética en España". En Fernández Planas, A.M. (ed.): 53 reflexiones sobre aspectos de la fonética y otros temas de lingüística. pp. 385 - 393. Universidad de Barcelona, 2016.
2015
Alba-Juez, Laura & Elena Martínez Caro (2015). ‘No wonder’ as a marker of epistemic modality and affective evaluation. In Juan Rafael Zamorano-Mansilla, Carmen Maíz, Elena Domínguez and Mª Victoria Martín de la Rosa (eds.). Thinking modally: English and contrastive studies on modality. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 231-248.
da Cunha, I., Bel, N y Fomicheva, M. "NEUTRALIZING THE EFFECT OF TRANSLATION SHIFTS ON AUTOMATIC MACHINE TRANSLATION EVALUATION". En COMPUTATIONAL LINGUISTICS AND INTELLIGENT TEXT PROCESSING. Springer 596 607
Estebas Vilaplana, E. "Aspectos de pronunciación inglesa". En INGLÉS PARA EL GRADO DE EDUCACIÓN INFANTIL. ASPECTOS BÁSICOS, PROPUESTAS Y ACTIVIDADES". Servicio de Publicaciones: Universidad de Alcalá, pp. 15- 51.
Martínez Caro, E. y Alba-Juez, L. "No wonder as a Marker of Epistemic Modality and Affective Evaluation". En THINKING MODALLY: ENGLISH AND CONTRASTIVE STUDIES ON MODALITY. Cambridge Scholars Publishing, pp. 231- 248.
2014
Alba-Juez, Laura (2014). La Pragmática Contrastiva y su importancia para la enseñanza de lenguas extranjeras. En Morimoto, Yuko, Pavón Lucero, M.ª V. y Santamaría Martínez, R. (eds.), La Enseñanza de ELE centrada en el alumno. Madrid: ASELE. 15-23.
Alba-Juez, Laura & Thompson, Geoff (2014). The many faces and phases of evaluation. In Geoff Thompson & Laura Alba-Juez (eds.). Evaluation in Context. Amsterdam: John Benjamins. 3-23.
Alba-Juez, Laura & Attardo, Salvatore (2014). “The evaluative palette of verbal irony”. In G. Thompson & L. Alba-Juez (eds.). Evaluation in Context. Amsterdam: John Benjamins.
Azarian, J.; da Cunha, I.; Tebé, C. (2013). “Un análisis discursivo de las definiciones de las normas terminológicas UNE”. En Llanes, A. et al (eds.). Applied Linguistics in the Age of Globalization. 232-241. Lleida: Ed. Univ. de Lleida.
Cabré, M. T.; da Cunha, I.; SanJuan, E.; Torres-Moreno, J.M.; Vivaldi, J. (2014). “Automatic specialized vs. non-specialized text differentiation: the usability of grammatical features in a Latin multilingual context”. En Bárcena, E.; Read, T.; Arús, J. (ed.). Languages for Specific Purposes in the Digital Era. 223-241. Berlín: Springer.
Cabré, M. T.; da Cunha, I.; SanJuan, E.; Torres-Moreno, J.M.; Vivaldi, J. (2011). “Automatic specialized vs. non-specialized texts differentiation: a first approach”. En Talaván, N. et al. (eds.).Technological innovation in the teaching and processing of LSPs. 301-310. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
Cao, Shuyuan; da Cunha, Iria; Iruskieta, Mikel (2016). «A Corpus-based Approach for Spanish-Chinese Language Learning». En Proceedings of the 3rd Workshop on Natural Language Processing Techniques for Educational Applications (NLP-TEA-3), 26th International Conference on Computational Linguistics (COLING 2016). 97–106. Diciembre 11-16, 2016. Osaka, Japón.
Escandell Vidal, V., Marrero Aguiar, V., & Pérez Ocón, P. (2014): Prosody, information structure and Evaluation. Evaluation in Context, Pragmatics and Beyond Series, Amsterdam: John Benjamins, 153-178.
Estebas Vilaplana, E. (2014) "READINGS IN ENGLISH PHONETICS AND PHONOLOGY" IULMA: Universidad de Valencia, pp. 231-260
Marrero Aguiar, V, Igualada Pérez, A. y Rodríguez Cruz, M. "Los efectos del ruido sobre la percepción del habla. Aplicaciones audiométricas". En PANORAMA DE LA FONÉTICA ESPAÑOLA ACTUAL. Madrid, Arco Libros, pp. 368- 400
Marrero-Aguiar, V. "Metodología de investigación en fonética perceptiva". En FONÉTICA EXPERIMENTAL, EDUCACIÓN SUPERIOR E INVESTIGACIÓN. Madrid, Arco-Libros, pp. 503- 542
Mairal, R. y C. Periñán. “Representing Constructional Schemata in FunGramKB Grammaticon”. Jens Fleischhauer, Anja Latrouite & Rainer Osswald (eds.) Exploring the Syntax-Semantics Interface. Series Studies in Language and Cognition. Düsseldorf University Press.
2013
Borik, O. (2013). Past Participle Formation and the Eventive/Adjectival Passive in Russian. In Proceedings of Sinn und Bedeutung 17, 115-132.
Bosque, I. y R. Mairal “Hacia una organización conceptual del definiens. Capas nocionales del adverbio arriba.” En D. Corbella, J. Dorta, A. Fajardo Aguirre, L. Izquierdo, J. Medina López y A. Nelsi Torres (eds.) Lexicografía Hispánica del Siglo XXI: Nuevos Proyectos y Perspectivas. Homenaje al Profesor Cristobal Corrales Zumbado. Arco / Libros: Madrid, págs. 125-150.
Samaniego Fernández,E. “The impact of Cognitive Linguistics on Descriptive Translation Studies: novel metaphors in English-Spanish newspaper translation as a case in point”. In Rojo, A. & Ibarretxe, I. (eds.), Cognitive Linguistics and Translation: Advances in Some Theoretical Models and Applications. Berlin and New York: Mouton deGruyter.
Tebé, C., da Cunha, I. y Azarian, J. "UN ANÁLISIS DISCURSIVO DE LAS DEFINICIONES DE LAS NORMAS TERMINOLÓGICAS UNE". En APPLIED LINGUISTICS IN THE AGE OF GLOBALIZATION Edicions de la Universitat de Lleida, pp. 232- 241.
Sierra, G., da Cunha, I, SanJuan, E., Torres-Moreno, J.M y Molina, A. "DISCURSIVE SENTENCE COMPRESSION". En COMPUTATIONAL LINGUISTICS AND INTELLIGENT TEXT PROCESSING. Springer, pp. 394- 407
Sierra, G., da Cunha, I, y Fomicheva, M. "UNA PROPUESTA DE ANÁLISIS COMPARATIVO DE TRADUCCIONES HUMANAS Y AUTOMÁTICAS DE TEXTOS ESPECIALIZADOS: IMPLICACIONES PARA LA EVALUACIÓN" En XVIII CONGRESO DE LA SOCIEDAD ESPAÑOLA DEL LENGUAJE NATURAL, Publicacions de la Universitat Jaume I, pp. 72-79.
Vivaldi, J. y da Cunha, I. "TWEET CONTEXTUALIZATION: A STRATEGY BASED ON DOCUMENT RETRIEVAL USING QUERY ENRICHEMENT AND AUTOMATIC SUMMARIZATION". En CLEF 2013 EVALUATION LABS AND WORKSHOP, ONLINE WORKING NOTES CLEF pp. 1-12
2012
Alba-Juez, Laura & Alba-Juez, Félix (2012). Identity, Evaluation, and Differential Equations. En Pragmatics and Cognition, 20:3 (2012), 570-592. John Benjamins.
Andión Herrero, M.ª A. y A. San Mateo Valdehíta (2012): “Incorporación léxica en español lengua meta en contextos formales de aprendizaje. Consideraciones metodológicas”. En A. Cabedo Nebot y P. Infante Ríos (eds.), Actas del XL Simposio Internacional y III Congreso de la SEL “Lingüística XL. El lingüista ante el siglo XXI”, Sociedad Española de Lingüística (SEL), CSIC. http://www.uv.es/canea/archivos/Linguista%20XL.pdf.
Bosque, I. y R. Mairal “Definiciones Mínimas”. En F. Rodríguez González (ed.): Estudios de lingüística española. Homenaje a Manuel Seco. Universidad de Alicante, pp. 123-136.
Codesido, A.I.; Coloma, C.J; Garayzábal, E., Marrero, V; Mendoza, E. y Pávez, M.: "Spanish acquisition and the development of PERLS". En M. Ball, D. Crystal & P. Fletcher: Assessing Grammar. The Languages of LARSP. Multilingual Matters.
Domínguez Pelegrín, J. y Andión Herrero, M.ª A. (2012): “Recursos virtuales que aplican los estilos de aprendizaje en la enseñanza-aprendizaje de ELE”. En C. Hernández et al. (eds.), La red y sus aplicaciones en la enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera. Actas del XXII Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza de Español para Extranjeros, ASELE. Universidad de Valladolid. Valladolid, pp. 213-224.
Escandell, M.ª V.: "Pragmatics and Cognition". En The Encyclopedia of Applied Linguistics
Escandell, M.ª V.: "Speech Acts" En The Handbook of Hispanic Linguistics
Mairal Usón, R. “La arquitectura de una base de conocimiento léxico conceptual: implicaciones lingüísticas”. En M. Giammatteo, L. Ferrari y H. Albano (eds.). Léxico y Sintaxis. Volumen temático de la serie editada por la Sociedad Argentina de Lingüística. Editorial FFyL, UNCuyo: Mendoza. ISBN 978-950-774-220-0, págs. 183-210. Disponible en http://ffyl.uncu.edu.ar/spip.php?article3638
Polo Cano, N. “Introducción al léxico de un recetario de cocina del siglo XVII”, en Pejovi‡, Sekuli y Karanovi (eds): Comida y bebida en la lengua española, cultura y literaturas hispánicas. FILUM: Kragujevac, pp. 231-248.
Vera Luján, Agustín (2012), “Relaciones sintácticas discursivas y tipos de actos de habla”, Cum corde et in nova grammatica. Homenaje a G.Rojo. Universidad de Santiago de Compostela. 867-879.
2011
Mairal Usón, R. F. Ruiz de Mendoza and C. Periñán-Pascual. “Constructions within a Natural Language Processing Knowledge Base” In Hans Boas and F. Gonzálvez-García (eds.) Construction Grammar goes Romance. Amsterdam /Philadelphia: John Benjamins
Ruiz de Mendoza Ibáñez, F. J. y Mairal Usón, R. ”Constraints on syntactic alternation:lexical-constructional subsumption in the Lexical Cosntructional Model”. En P. Guerrero (ed.) Morphosyntactic Alternations in English: Functional and Cognitive Perspectives. Equinox Publishing Books. págs. 62-82.
Vera Luján, Agustín, (2011), “Sobre los llamados verbos factitivos”, en J. J. de Bustos, R. Cano, E. Méndez y A. López, Sintaxis y análisis del discurso hablado en español. Homenaje a Antonio Narbona, Sevilla, Universidad de Sevilla, 979-992.
2010
Estebas-Vilaplana, E.; Prieto, P. (2010). «Castilian Spanish intonation». In: Prieto, P.; Roseano, P. (eds.). Transcription of Intonation of the Spanish Language. München: Lincom Europa. pp: 17-48.
Leonetti, M. y V. Escandell-Vidal: “Las anteposiciones inductoras de foco de polaridad”. Castel, V. M. y L. Cubo de Severino (eds.): La renovación de la palabra en el bicentenario de la Argentina. Los colores de la mirada linguistica, Mendoza, Ed. de la Universidad Nacional de Cuyo (2010), pp. 733-743.
Mairal Usón, R. y Gonzálvez-García, F. “Verbos y construcciones en el espacio cognitivo-funcional del siglo XXI”. En Val Álvaro, José Francisco y María del Carmen Horno Chéliz (2010): /La Gramática del Sentido: Léxico y Sintaxis en la Encrucijada. /Conocimiento, Lenguaje y Comunicación / Knowledge, Language and Communication, 3, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, págs. 123-152.
Mairal Usón, R. y Periñán-Pascual, J.C. “Teoría lingüística y representación del conocimiento: una discusión preliminar.” En Dolores García Padrón y Maria del Carmen Fumero Pérez (eds.) Tendencias en lingüística general y aplicada. Berlin: Peter Lang, pp. 155-168.
Vera Luján, Agustín (2010), “La obra literaria, texto literario”, en G. Clavería, D. Poch, Al otro lado del espejo, Barcelona, Ariel, 49-64.
2009
Aguirre, C. y V. Marrero: “Number morphology in Spanish first language acquisition”. En U. Stephany y M. Voeikova (eds.): The Acquisition of Number and Case from a Typological Perspective. Berlín, Mouton de Gruyter, Studies on Language Acquisition (2009), pp. 341- 370.
Alba Juez, Laura (2009). "El papel del profesor en entornos de autoaprendizaje: la evaluación a través de e-oral, aplicación web para exámenes orales de idiomas a distancia", en Las Escuelas Oficiales de Idiomas en el desarrollo de las
políticas lingüísticas del Consejo de Europa. Madrid: Secretaría General Técnica, Ministerio de Educación. 249-271.
Escandell-Vidal, V.: “Social Cognition and Second Language Learning”. R. Gómez-Morón, M. Padilla Cruz, L. Fernández Amaya & M.O. Hernández López (eds.), Pragmatics Applied to Language Teaching and Learning, Newcastle, Cambridge Scholars (2009), pp. 1-39.
Escandell-Vidal, V.: “Social Cognition and Intercultural Communication”. V. Guillén-Nieto, C. Marimón-Llorca & C. Vargas-Sierra (eds): Intercultural Business Communication and Simulations and Gaming Methodology, Berna, Peter Lang (2009), pp. 65-96.
Leonetti, M. y V. Escandell-Vidal: “Fronting and Verum-Focus in Spanish” . A. Dufter y D. Jacob (eds.): Focus and Background in Romance Languages, Amsterdam, John Benjamins (2009), pp. 155-204.
Mairal-Usón, R. y Periñán-Pascual, J.C. “Role and Reference Grammar and Ontological Engineering”. Volumen Homenaje a Enrique Alcaraz. Universidad de Alicante.
Marrero, V.: “Ariadne's thread. Preface”. En V. Marrero e I. Pineda (eds.): La Lingüística ante el reto de la aplicación clínica. Actas del II Congreso Internacional de Lingüística Clínica. Madrid, UNED-Euphonia Ediciones, 2009, pp. 1-9.
2008
Escobar, L., Torrens, V. (2008) The acquisition of universal quantifiers in Spanish L1. In P. Guijarro, (eds.) First Language Acquisition of Morphology and Syntax: Perspectives across languages and learners. Amsterdam: John Benjamins,pp: 119-136
Estebas-Vilaplana, E. «Modelling final declarative intonation in English and Spanish». In: Gibert, T. and Alba, L. (eds.). Estudios de Filología Inglesa. Homenaje a la Dra. Asunción Alba Pelayo. Madrid: Ediciones UNED. pp: 109-129.
Mairal-Usón, R.y F. Cortés. “Modelos teóricos del estudio del léxico: los modelos funcionales” En Elena de Miguel (ed.) Panorama de la Lexicología. Ariel: Barcelona, págs. 247-280.
Mairal-Usón, R. y F. Ruiz de Mendoza. "Internal and external constraints in meaning construction: the lexicon grammar continuum". En Gibert Maceda, Teresa y Laura Alba-Juez (Eds.) (2008). Estudios de Filología Inglesa: Homenaje a la Dra. Asunción Alba Pelayo. Colección Varia. Madrid: UNED, págs. 219-237.
Mairal-Usón, R. y Ruiz de Mendoza, F. “Levels of description and explanation in meaning construction”. En Ch. Butler y J. Martín Arista (eds.) Deconstructing Constructions. Ámsterdam/ Philadelphia: John Benjamins, págs. 153 – 198.
Marrero, V.; E. Battaner, J. Gil, J. Llisterri, M. Machuca, M. Marquina, C. de la Mota y A. Ríos: “Identifying speaker-dependent acoustic parameters in Spanish vowels”. En Proceedings of Acoustics'08. Paris, 29 June - 4 July 2008. Acoustical Society of America - European Acoustics Association - Societé Française d'Acoustique. pp. 5673 - 5677.
2007
Escandell-Vidal. V. : “Topics from Ibiza: Differential Object Marking and Clitic-Dislocation”. G. A. Kaiser y M. Leonetti (eds): Proceedings of the Workshop “Definiteness, Specificity and Animacy in Ibero-Romance Languages”. Arbeitspapiere Fachbereich Sprachwissenschaft, 122 (2007), pp. 23-43.
Guest, E. y R. Mairal-Usón “Building a computational lexicon for automatic translation: a preliminary discussion”. En P. Fuertes (ed.). Problemas lingüísticos de la traducción especializada. Valladolid: Universidad de Valladolid, págs. 197-226.
Mairal-Usón, R. "Interface rules in the domain of complex structures in RRG" En Cuartero Otal, Juan und Emsel, Martina (Hrsg.) Vernetzungen, Bedeutung in Wort, Satz und Text. Festschrift für Gerd Wotjak zum 65. Geburtstag, Band 1. Frankfurt am Main, Peter Lang, págs. 301-312
Marrero, V., C. Aguirre y M. J. Albalá: “The acquisition of diminutives in Spanish: a useful device”. En Savickiene, I. y W. Dressler (eds.): The Acquisition of Diminutives: A Cross-linguistic Perspective. Amsterdam, John Benjamins Publishing Company, 2007, pp. 155-176.
Ruiz de Mendoza Ibáñez, F. J. y R. MairaL-Usón "High-level metaphor and metonymy in meaning construction". En Günter Radden, Klaus-Michael Köpcke, Thomas Berg y Peter Siemund. (eds.) Aspects of Meaning Construction in Lexicon and Grammar. Ámsterdam/Philadelphia: John Benjamins; 33-49.
2006
Albalá, M.J. y V. Marrero: “El desarrollo de las clases de palabras en la morfología infantil”. En Filología y Lingüística. Estudios ofrecidos a Antonio Quilis. Madrid, CSIC, 2006, pp. 379-398.
Escandell Vidal, V. y M. Leoentti: “Remarks on Optimality-Theoretic Pragmatics”. M. Carretero y otros (eds): A Pleasure of Life in Words. A Festschrift for Angela Downing (vol. I). Madrid: UCM-Departamentos de Filología Inglesa I y II, pp. 489-513.
Estebas-Vilaplana, E. (2006). «The unfriendly features: rhythm, stress and intonation». In: Sánchez Reyes, S. and Durán, E. (eds.). Nuevas perspectivas en la didáctica de la Fonética Inglesa. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca.
Mairal Usón, R. y J. Gil “A First Look at Linguistic Universals”. En R. Mairal Usón y J. Gil Fernández (eds.). 2006. Linguistic Universals. Cambridge: Cambridge University Press, págs. 1-45.
Ruiz de Mendoza, F. y R. Mairal-Usón “Lexical representation and constructions: bridging the gap between the constructional and process models of grammar”. En Carretero, Marta; Hidalgo Downing, Laura; Lavid, Julia; Martínez Caro, Elena; Neff, JoAnne; Pérez de Ayala, Soledad and Sánchez-Pardo, Esther, eds. (2006). A Pleasure of Life in Words: A Festschrift for Angela Downing. Madrid: Universidad Complutense., pp 107-134.
Torrens, V., Escobar, L., Wexler, K. (2006) The Acquisition of experiencers in Spanish. In V. Torrens and L. Escobar (eds.) The Acquisition of Syntax in Romance Languages. Amsterdam: John Benjamins., págs. 183-203.
ARTÍCULOS EN REVISTAS
2018 (en prensa)
Alba-Juez, Laura & Larina, Tatiana (en prensa, 2018). Language and emotion: Discourse-pragmatic perspectives. En: Special Issue on Language and Emotion of the Russian Journal of Linguistics, Vol. 2018-1.
Estebas Vilaplana, E. (en prensa). The teaching and learning of L2 English intonation in a distance education environment: TL_ToBI vs. the traditional models. Linguistica (Ljubljana, Eslovenia)
Periñán-Pascual, C. y R. Mairal-Usón (2018) “A framework of analysis for the evaluation of automatic term extractors” Vigo International Journal of Applied Linguistics (VIAL)
San Mateo, A; Escobar, M.A.; Chacón R. (2018) El Trabajo de Fin de Master en las nuevas Humanidades; análisis de las necesidades de los estudiantes. Revista de Educación Superior (REDU), Polipapers Universidad Politecnica de Valencia,
2020
Elvira-GarcÃa, Wendy; Marrero Aguiar, Victoria. Accepted, 2020. [Rythm and speech rate as a tool for diagnosis in front-temporal lobes neurodegenerative disease] El ritmo y la tasa de habla como ayuda diagnóstica en síndromes neurodegenerativos de los lóbulos fronto-temporales. Loquens. Emerging JCR
Elvira-García, Wendy. Accepted, 2020. Fusión de patrones entonativos en variedades lingüísticas en contacto: el caso de las interrogativas del español de León. Sintagma, 32, 71-84. JCR. 10.21001/sintagma.2020.32.05
Fernández Planas, Ana Ma.; Dorta Luis, Josefa, Muñiz Cachón, Carmen; Roseano, Paolo; Elvira-García, Wendy; Cerdà Masó, Ramon. 2020. León y Palencia: dos patrones entonativos en las interrogativas absolutas neutras en el español europeo actual. Zeitschrift für romanische Philologie, 136(1), pp. 84-105. ScimagoJR(2018): 0.145. 10.1515/zrp-2020-0004
Fernández Planas, Ana Ma; Roseano, Paolo; Elvira-GarcÃa, Wendy. Accepted, 2020. Anàlisi de la variació intra i inter parlant en la fricativa alveolar [s] del castellà amb finalitat forense. Estudis romànics, 43, 93-114. Scopus 10.2436/20.2500.01
2019
Diéguez-Vide, Faustino; Ana M. Fernández-Planas, Jordi Gich Fullà, Josep Puig, Marcelo L. Berthier & Wendy Elvira-García* (2019) Paradoxical recovery of L2 in a bilingual aphasic person: addressing issues on causative factors and accent, Aphasiology, 10.1080/02687038.2019.1661956.
Fernández Planas, A. M.; Roseano, P.; Elvira-García, W.; Carrera Sabaté, J.; Román Montes de Oca, D. (2019). From a perceptual point of view, is there continuity between languages in contact?. Spanish in Context, 16(3), pp. 543–572.
Roseano, Paolo; Mascaró, Ignasi; Elvira-García, Wendy; Fernández Planas, Ana Ma. (2019). La dimensión rural-urbana en un cambio lingüístico en curso en la entonación del catalán de Menorca. Dialectologia 23: 173-192.
2017
da Cunha, Iria; Montané, M. Amor; Coll, Alba (2017). “Detección de géneros textuales que presentan dificultades de redacción: un estudio en los ámbitos de la administración, la medicina y el turismo“. Revista E-Aesla 3. 352-361. Madrid: Centro Virtual Cervantes. ISSN 2444-197X
Escobar, M Angeles (2017) `L2 Acquisition of Spanish Dative Clitics by English and Dutch Learners' Studies in Second Language Learning and Teaching. Special Issue: Grammar teaching, guest-edited by Tanja Angelovska. ADAM MICKIEWICZ UNIV, KALISZ, FAC PEDAGOGY & FINE ARTS, DEPT ENGLISH STUDIES. ISSN 2083-5205
Jiménez Bravo, M.; Marrero Aguiar, V.; Benítez Burraco, A. (2017): An oscillopathic approach to developmental dyslexia: From genes to speech processing. Behavioural Brain Research 329, pp. 84 - 95. 20
Mairal-Usón, R. y F. Cortés-Rodríguez (2017) “Automatically Representing TExt Meaning via an Interlingua-based System (ARTEMIS). A further step towards the computational representation of RRG” Journal of Computer Assisted Linguistic Research, Vol. 1, n. 1, pp. 61-87.
Mairal, R. (2017) “A computational implementation of idiomatic and non-idiomatic constructions” Signos 50 (94), 241-264. DOI: 10.4067/S0718-09342017000200241
San Mateo Valdehíta, A. (2017): «La eficacia de diferentes actividades de aprendizaje de vocabulario en L2 en relación con variables de carácter social e individual». Rilce. Revista de Filología Hispánica, 33 (2), pp. 695-725 (ISSN: 0213-2370). DOI: https://doi.org/10.15581/008.33.2.695-725
2016
Alba-Juez, Laura (2016). Discourse Analysis and Pragmatics: Their scope and relation. In Russian Journal of Linguistics, Vol. 20, nº 4. 43-55. DOI: 10.22363/2312-9182-2016-20-4.
Borik, O. (2016). Constraints on the position of bare indefinites in Russian, Linguistica 56(1), 9-23.
Cao, S., da Cunha, I., Bel, N (2016): "An Analysis of the Concession Relation Based on the Discourse Marker aunque in a Spanish-Chinese Parallel Corpus" Procesamiento del Lenguaje Natural, pp. 81- 88
Cortés Rodríguez, F. J. y R. Mairal (2016) “Building an RRG computational grammar” Onomazein (34), págs. 86-117. DOI: 10.7764/onomazein.34.22
Escobar, M, A. (2016) "Las dislocaciones y los pronombres reasuntivos" Colindancias (7). 185-205, ISN 2067-9092
Escobar, M.A.; Teomiro, I. (2016) "The gradual acquisition of clitic "se" in Spanish L2" Topics in Linguistics. 17-30 ISN 2199-6504.
Escobar, M. Á. (2016). Multilingualism and conceptual modelling, Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación Número: 66 Páginas: 244-277 DOI: 10.5209/CLAC.52774
Escobar, M. Á. (2016). Overview of the current spanish phonetics , RILCE-Revista de Filología Hispánica Volumen: 32 Número: 1 Páginas: 279-282
Escobar, M. Á. (2016). Plagiarism and Academic Integrity in Germany , Comunicar Número: 48 Páginas: 9-17 DOI: 10.3916/C48-2016-01
Estebas Vilaplana, E. "The Teaching and Learning of L2 English Intonation in a Distance Education Environment". Linguistica, pp. 23- 47
Lloberes, M., Castellón, I., Torres-Moreno, J.M., SanJuan, E. y da Cunha, I. "Extending Automatic Discourse Segmentation for Texts in Spanish to Catalan". Proceedings of the First Workshop on Modeling, Learning and Mining for Cross/Multilinguality (MultiLingMine 2016) co-located with the 38th European Conference on Information Retrieval (ECIR 2016)" CEUR, pp. 36- 45.
Malinovskiy, A., Specia, L., da Cunha, I., Bel, N, y Fomicheva, M. "COBALTF: A Fluent Metric for Mt Evaluation. Proceedings of the ACL 2016 First Conference on Machine Translation. The Association for Computational Linguistics, pp. 1- 8
Mota, Margarita A.; da Cunha, Iria; López, Fernanda (2016). «Un corpus de paráfrasis en español: metodología, elaboración y análisis». Revista de Lingüística Teórica y Aplicada (RLA) 54(2). 85-112. ISSN 0718-4883
Mairal, R. y P. Fuertes (2016) “Recursos tecnológicos y digitales para la gestión del lenguaje científico en español”. Revista de la Fundación Educación Médica. 2016; 17 (Supl.2), 24-38: https://medes.com/publication/116132
Mairal, R. y C. Periñán (2016) “Multilingualism and conceptual modelling” Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación (CLAC), 66/2016, págs. 244-277. http://dx.doi.org/10.5209/ CLAC.52774
Polo, Nuria; San Mateo, Alicia; Gutiérrez, Edita (2016): «Enseñanza/aprendizaje de lingüística y lengua española en plataformas digitales mediante vídeos». Lenguaje y Textos, 43, pp. 97-104 (ISSN: 1133-4770). DOI: http://dx.doi.org/10.4995/lyt.2016.5940. Disponible en: https://polipapers.upv.es/index.php/lyt/article/view/5940.
San Mateo Valdehíta, A. (2016): «Aprendizaje en L2 de palabras de diferente categoría gramatical: ¿Qué se aprende más rápidamente: el nombre, el adjetivo, el verbo o el adverbio?». Verba. Anuario galego de filoloxia, 43, pp. 47-75 (ISSN: 0210-377X). DOI: http://dx.doi.org/10.15304/verba.43.1887.
San Mateo Valdehíta, A. "Un corpus de bigramas utilizado como corrector ortográfico y gramatical destinado a hablantes nativos de español". Revista Signos. Estudios de Lingüística, pp. 94- 118
2015
Alba-Juez, Laura (2015): "La enseñanza de ELE centrada en el alumno". ASELE 13, pp. 15- 23.
Borik, O. y M.T.Espinal (2015). Reference to kinds and to other generic expressions in Spanish: definiteness and number. The Linguistic Review 32(2): 167-225.
Cabré, M.T., Vivaldi, J., Torres-Moreno, J.M., SanJuan, E. y da Cunha, I. (2015) "Automatic Specialized vs. Non-Specialized Text Differentiation: the Usability of Grammatical Features in a Latin Multilingual Context". En Languages For Specific Purposes In The Digital Era. Springer, pp. 223- 241
Bel, N., da Cunha, I. y Cao, S. (2015). "A Contrastive Study of Spanish-Chinese Intra-Sentence Discourse Structures Based on the Discourse Marker Although". Actas del XXXI Congreso de la Sociedad Española para el Procesamiento del Lenguaje Natural SEPLN, pp. 1-8.
da Cunha, I y Alegrí, A. (2015) "Detecció de la relació malaltia-símptoma entre termes de l'àmbit mèdic: una aproximació basada en corpus" Terminàlia, 7, pp. 17- 12.
Mairal, R. (2015) “Constructional Meaning representation within a knowledge engineering framework” Review of Cognitive Linguistics 13:1 (2015), 1-27. doi: 10.1075/rcl.13.1.01mai.
Mairal, R. (2015) “Constructional Meaning representation within a knowledge engineering framework” Review of Cognitive Linguistics 13:1 (2015), 1-27. doi: 10.1075/rcl.13.1.01mai.
Malinovskiy, A., da Cunha, I., Bel, N, y Fomicheva, M. (2015) "UPF-COBALT Submission to WMT15 metrics task". Proceedings of the Tenth Workshop on Statistical Machine Translation: EMNLP 2015. The Association for Computational Linguistics, pp. 373- 379.
Marrero-Aguiar, V., López-Bascuas, L.E y Martín Fernández, J.L. (2015) "El ritmo lingüístico en la caracterización del locutor. Percepción y aplicaciones judiciales" Perspectivas actuales en el análisis fónico del habla. Tradición y avances en la fonética experimental. Anejo de la revista Normas, 5, pp. 335- 346
San Mateo Valdehíta, A. (2015): ”A review of Key Recent Studies on Effectiveness of Vocabulary Learning Tasks in L2”. Porta Linguarum. Revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, 9, pp. 20- 24.
Taboada, M., da Cunha, I. e Iruskieta, M. (2015): "A Qualitative Comparison Method for Rhetorical Structures: Identifying Different Discourse Structures in Multilingual Corpora". Language Resources and Evaluation 49, pp. 263-309.
San Mateo Valdehíta, A. (2015): "Aprendizaje de vocabulario en L2: la relación entre la variable sexo y la efectividad de actividades de reconocimiento y de producción. Resultados preliminares". Epos. Revista de Filología, 31, pp. 27-46.
2014
Alba-Juez, L. (2014). "Irony as inferred contradiction". Vestnik of People's Friendship University of Russia. Linguistics Series 4. 140- 153.
Borik, O. (2014). The argument structure of long and short form adjectives and participles in Russian, in Arche, M., A.Fábregas and R.Marín (eds.) Special issue on Aspect and Argument Structure in Adjectives and Participles. Lingua 149: 139-165.
Borik, O. y J.Mateu (2014). Argument Realisation in Morphology and Syntax: an Introduction, in O.Borik and J.Mateu (Eds.), Argument realization in Morphology and syntax, Lingua (special issue) 141: 1-7.
da Cunha, I.; Vivaldi, J.; Torres-Moreno, J.M.; Sierra, G. (2014). “SIMTEX: An Approach for Detecting and Measuring Textual Similarity based on Discourse and Semantics”. Computación y sistemas 8(3). 505-516.
Escobar, M. Á. (2014). The rhythm as key of the poetry in Antonio Colinas, SIGNA-Revista de la Asociación Española de Semiótica, 23, 899-902
San Mateo, A. (2014). "La incidencia de las variables personales y socioculturales del alumno en el aprendizaje de vocabulario en español/l2. Resultados de una investigación empírica". Cauce. Revista Internacional de Filología y su Didáctica 36-37. 251-273.
Sierra, G., Torres-Moreno, J.M., Vivaldi, J. y da Cunha, I.(2014): "SIMTEX: an Approach for Detecting and Measuring Textual Similarity Based on Discourse and Semantics". Computación y sistemas 8(3), pp. 505-516.
Vera Luján, Agustín (2014), “Sobre la estructura sintáctica de la unidad discursiva “intervención”, L.E.A., 36,1, pp. 5-34.
2013
Andión Herrero, M.ª A. (2013) “Los profesores de español segunda/lengua extranjera y las variedades: Identidad dialectal, actitudes y prácticas docentes”, Revista Signos. Estudios de Lingüística, Instituto de Literatura y Ciencias del Lenguaje, 46(82), pp. 155-189.
Borik, O. (2013). Gradual loss of aspectual distinctions: providing a theoretical basis for experimental results, Theoretical linguistics 39, no. 3/4: 183-194.
Cortés Rodríguez, F. J. y R. Mairal (2013) “A Lexical Constructional Account of English Middle Structures”. Onomazein. 27, pp. 220-240.
da Cunha, I. (2013). “A symbolic corpus-based approach to detect and solve discourse markers ambiguity”. Research in Computing Science, 70. 93-104.
da Cunha, I. (2013). “Algunas recomendaciones para mejorar la argumentación en textos jurídicos”. Revista Iuris 185. 20-23.
Fomicheva, M.; da Cunha, I.; Sierra, G. (2013). “Análisis del tratamiento de la terminología en las traducciones automáticas: implicaciones para la evaluación”. Debate terminológico 10. 16-36.
Garrido, Juan María, Escudero, David, Aguilar, Lourdes, Cardeñoso, Valentín, Rodero, Emma de la Mota, Carmen, Larrea, Olatz , González, César, Vivaracho, Carlos, Rustullet, Sílvia, Laplaza, Yesika, Vizcaíno, Francisco, Estebas-Vilaplana, Eva, Cabrera, Mercedes y Bonafonte, Antonio (2013). “Glissando: a corpus for multidisiplinary prosodic studies in Spanish and Catalan”. Language Resources and Evaluation 47 (4): 945-971.
Moreno, N.; Escobar, M. A. (2013) Adquisición de frases de relativo en inglés como segunda lengua: contraste en el aprendizaje de dos grupos generacionales. RAEL: revista electrónica de lingüística aplicada, 12, 165-173.
San Mateo Valdehíta, A. (2013): "El efecto de tres actividades centradas en las formas (focus on forms, fonfs): la selección de definiciones, la selección de ejemplos y la escritura de oraciones, en el aprendizaje de vocabulario en segundas lenguas". Revista Electrónica de Lingüística Aplicada 12, 17- 36
Teomiro García, I. (2013): "The acquisition of dative “se” in L1 Spanish and its implications for the Weak Continuity Hypothesis of Acquisition of Functional Categories". Revista Española de Lingüistica Aplicada (RESLA) 26:475-492. (con María Ángeles Escobar Álvarez).
Teomiro García, I. (2013):"Non-selected reflexive datives in Southern American and Appalachian English vs. Spanish". Estudios Ingleses de la Universidad Complutense 21:31-47.
Teomiro García, I. (2013):"Some syntactic peculiarities of Irish" Brathair 13.1:56-73
Teomiro García, I.(2013): "Variación y pseudo-opcionalidad en los verbos pronominales del español y neerlandés". Onomázein 27:144-157
Teomiro García, I. (2013): "Low applicatives and optional “se” in Spanish non-anticausative intransitive verbs". Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas 8:140-153.
2012
Alba-Juez, Laura y Alba-Juez Félix (2012): "Who am I? Identity, Evaluation and Differential Equations". Pragmatics and Cognition, 20, 570-592.
da Cunha, I.; SanJuan, E.; Torres-Moreno, J.M.; Lloberes, M.; Castellón, I. (2012). “DiSeg 1.0: The First System for Spanish Discourse Segmentation”. Expert Systems with Applications 39(2). 1671-1678.
da Cunha, I.; San Juan, E.; Torres-Moreno, J.M.; Cabré, T.; Sierra, G. (2012). “A Symbolic Approach for Automatic Detection of Nuclearity and Rhetorical Relations among Intra-sentence Discourse Segments in Spanish”. Lecture Notes in Computer Science 7181. 462-474.
Herrero de Haro, A. y Andión Herrero, M.ª A. (2012): “La fonética de aprendices de español del sur y del norte de inglaterra. Consideraciones acerca de su enseñanza”, Revista Española de Lingüística Aplicada (RESLA), 25, pp. 45-68. http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4102021.pdf.
Herrero de Haro, A. y Andión Herrero, M.ª A. (2012): “La enseñanza de la pronunciación del castellano a aprendices irlandeses. Contrastes dialectales de interés”, PORTA LINGUARUM, 18, pp. 191-212. http://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero18/12%20%20Alfredo%20Herrero.pdf.
Kaul de Marlangeon, Silvia y Alba-Juez, Laura (2012): "A Typology of Verbal Impoliteness Behaviour for the English and Spanish Cultures" Revista Española de Lingüística Aplicada (RESLA), 25, 69-92
San Mateo Valdehíta, A. y Andión Herrero, M.ª A. (2012): “Planteamiento de un proyecto de incorporación léxica en español lengua meta. cuestiones metodológicas y estudio piloto”, EPOS. Revista de Filología, XXVIII, Facultad de Filología, Madrid: UNED, pp. 73-90.
Teomiro García, I. (2012): "Theta meets aspect: The Spanish aspectual “se” with consumption verbs". Topics in Linguistics 10.2:20-27 (con Cristina Romero Pascual).
Teomiro García, I. (2012): "La relación entre estructura eventiva y rasgos temáticos: el “se” aspectual del español". Revista de Filología Románica 29.2:233-243 (con Cristina Romero Pascual).
Vera Luján, Agustín (2012): “El párrafo como unidad discursiva”, E.L.U.A., 26, pp. 343-358.
Vivaldi, J.; da Cunha, I. (2012). “QA@INEX Track 2011: Question Expansion and Reformulation Using the REG Summarization System”. Lecture Notes in Computer Science 7424. 257-268.
2011
Alba Juez, Laura y Martínez Caro, Elena: "‘No wonder you’re in trouble’! The evaluative function as part of the hidden pragmatic meaning of certain expressions in English and Spanish" Rocky Mountain Review (Modern Language Association) 65 (2), 188-207.
Escandell Vidal, V. : “Prosodia y Pragmática”. Studies in Hispanic and Lusophone Linguistics, 4/1, pp. 1-14.
Herrero de Haro, A. y Andión Herrero, M.ª A. (2011): “La enseñanza de la fonética española a hablantes de escocia e irlanda del norte”, Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación (CLAC), 47, pp. 28-64. http://www.ucm.es/info/circulo/no47/herrero.pdf.
Mairal-Usón, R. “Formal and Functional approaches to Grammar” . En C Chapelle (ed.) The Encyclopedia of Applied Linguistics. Oxford, UK: Wiley-Blackwell, 2013.
Pérez Olimpia, Vanrell Maria del Mar, Estebas Vilaplana, Eva y Prieto, Pilar (2011). “La expresión del grado de confianza en las preguntas: Análisis de un corpus de Map Tasks”. Quaderns de Filologia. Monográfico de entonación. Universitat de València. 71-78
Polo Cano, N. “Notas sobre la adquisición fonológica bilingüe del español: El desarrollo de las codas en español como lengua materna en hablantes bilingües del País Vasco”, Oihenart, 26, pp. 399-421.
Teomiro García, I. "Reflexivity and adjustment strategies at the interfaces". Nordlyd 37:119-149
2010
Estebas-Vilaplana, E. (2010). «The role of duration in intonational modelling. A comparative study of Peninsular and Angentinean Spanish». Revista Española de Lingüística Aplicada (RESLA) 23: 153-173.
Periñán-Pascual, J.C. y R. Mairal Usón. “Enhancing UniArab with FunGramKB”. Procesamiento del Lenguaje Natural 44, pp.19-26.
Periñán-Pascual, J.C. y R. Mairal Usón. “La Gramática de COREL: un lenguaje de representación conceptual”. Onomazein. 21 (2010/1), págs. 11-45.
Prieto, P.; Estebas-Vilaplana, E.; Vanrell, M. M. (2010). «The relevance of prosodic structure in tonal articulation. Edge effects at the prosodic word level in Catalan and Spanish». Journal of Phonetics 38 (4): 688-707.
2009
Escandell-Vidal, V.: “Differential Object Marking and Topicality: The Case of Balearic Catalan”. Studies in Language 33: 4, pp. 832-884.
Estebas-Vilaplana, E. (2009). «Cuatro niveles de altura tonal en la frontera de frase en español peninsular». Onomazéin 20: 11-32.
Estebas-Vilaplana, E. (2009). «Downstepping sequences in Central Catalan broad and narrow focus declaratives». Revista Electrónica de Lingüística Aplicada (RaEL) 8: 45-62. Periñán-Pascual, J.C. y R. Mairal Usón. “Bringing Role and Reference Grammar to natural language understanding” Procesamiento del Lenguaje Natural, vol. 43, pp. 265-273.
Mairal Usón, R. y J. C. Periñán-Pascual “The anatomy of the lexicon component within the framework of a conceptual knowledge base” .Revista Española de Lingüística Aplicada 22 (2009), 217-244.
2008
Albalá, M. J., Battaner, E., Carranza, M., de la Mota, C., Gil, J., Llisterri, J., M. Machuca, N. Madriga, M. Marquina, V. Marrero, M. Riera y A. Ríos: “VILE: Análisis estadístico de los parámetros relacionados con el grupo de entonación”. Language Design. Journal of Theoretical and Experimental Linguistics. Special Issue 2: Experimental Prosody, 2, 15-22.
Albalá, M. J., Battaner, E., Carranza, M., de la Mota, C., Gil, J., Llisterri, J., M. Machuca, N. Madriga, M. Marquina, V. Marrero, M. Riera y A. Ríos: “Nuevos datos acústicos sobre vocales del español”. Language Design. Journal of Theoretical and Experimental Linguistics. Special Issue 2: New Trends in Experimental Phonetics 2, 15-22.
Estebas, E.; Prieto, P. «La notación prosódica en español. Una revisión del Sp_ToBI». Estudios de Fonética Experimental 17: 263-283.
Mairal Usón, R. y Ruiz de Mendoza Ibáñez, F. J. “New challenges for lexical representation within the Lexical-Constructional Model (LCM)” Revista Canaria de Estudios Ingleses. Vol. 57. págs. 137-158 (2008) Universidad de La Laguna.
Marrero, V. “La fonética perceptiva. Trascendencia lingüística de mecanismos neuropsicofisiológicos”. Estudios de Fonética Experimental XVII , pp. 207- 245.
Ruiz de Mendoza Ibáñez, Francisco José y R. Mairal Usón. "Levels of description and constraining factors in meaning construction: an introduction to the Lexical Constructional Model". Folia Linguistica 42/2 (2008), págs. 355–400.
Ruiz de Mendoza, F. y R. Mairal Usón. “Challenging systems of lexical representation”. Journal of English Studies 5-6 (2005-2008). Special Issue: A Tribute to Professor Carmelo Cunchillos, págs. 325-356.
Vizcaíno, F.; Estebas-Vilaplana, E.; Cabrera, M.; Astruc, L. (2008). «La representación fonológica de la frontera prosódica en las interrogativas disyuntivas del español». Language Design: Special Issue 2. Granada: Método Ediciones, p. 31-38.
2007
Escandell-Vidal, V.: “Acusatiu preposicional i dislocació amb clìtic” Caplletra, 42, pp. 185-218.
Estebas-Vilaplana, E. (2007). «The phonological status of English and Spanish prenuclear F0 peaks». Atlantis 29.2: 39-57.
Mairal Usón, R. y P. Faber. "Lexical templates within a functional cognitive theory of meaning". Annual Review of Cognitive Linguistics (5), 137-172. Ámsterdam: John Benjamins
2006
Estebas-Vilaplana, E.; (2006). «Word-edge tones in Spanish prenuclear accents». Estudios de Fonética Experimental 15: 11-42.
Guest, E. y R. Mairal Usón“Lexical representation based on a universal semantic metalanguage”. RAEL, Revista Española de Lingüística Aplicada. ISSN 1885-9089, Nº. 4, 2005, págs. 125-173.
Mairal Usón, R. 2006. “Plantillas léxicas, construcciones y reglas de enlace”. Filología y Lingüística. Estudios ofrecidos a Antonio Quilis. Volumen I. Madrid:CSIC, UNED, Universidad de Valladolid, págs. 559-574.
Ruiz de Mendoza, F. y R. Mairal Usón."Levels of semantic representation: where lexicon and grammar meet". Interlingüística. nº 17, 2006, pp. 26-47.. ISSN: 1134-8941.
INT-EVAL (International Workshop on the Evaluative Function of Language: Evaluation across Different Texts and Cultures). Madrid, UNED, 6-8 octubre 2011.